نزدیک بینی و پیرچشمی

نزدیک بینی و پیرچشمی

نزدیک بینی در سن بیش از چهل سالگی: آیا ممکن است که به پیرچشمی هم دچار شوید؟

آیا به تازگی زمانی که مشغول مطالعه هستید و یا متنی را در گوشی تلفن همراه خود می خوانید دچار مشکل می شوید و یا شاید هنگام خواندن منوی رستوران تلاش زیادی میکنید؟ این اتفاق می تواند ناشی از یک مشکل خیلی طبیعی چشمی به نام پیرچشمی باشد و در دهه های چهل و پنجاه سالگی بسیار شایع است.

آیا دید نزدیک شما ضعیف شده است؟

اگر شما مایوپیا که به نزدیک بینی هم شناخته می شود دچار هستید به احتمال خیلی زیاد از عینک طبی استفاده می کنید تا به شما کمک کند تا اشیاء دور را به وضوح ببینید. چشم ها به صورت طبیعی از حدود چهل سالگی شروع به پیر شدن می کنند. یکی از نشانه های ساده ی این پا به سن گذاشتن از دست دادن توانایی در دیدن متون از فاصله ی نزدیک است. این مشکل چشمی به نام پیرچشمی شناخته می شود و می تواند شما را دچار سرخوردگی کند، اما دانستن این مسئله که تقریبا تمام افراد در این سنین توانایی دیدن اجسام از فاصله نزدیک را از دست می دهند می تواند موجب دلگرمی باشد.

هم نزدیک بینی و هم پیرچشمی جزو مشکلات چشمی ای هستند که به نام خطاهای انکساری طبقه بندی می شوند و زمانی رخ می دهند که چیزی در ساختار چشم دچار تغییر می شود. اگر احساس می کنید که هر دوی این مشکلات چشمی را تجربه می کنید، بدانید که تنها نیستید.

پیرچشمی چگونه اتفاق می افتد؟

پیرچشمی که به دوربینی وابسته به سن یا دوربینی نیز شناخته می شود، یکی از قسمت های طبیعی پا به سن گذاشتن است. این مسئله می تواند در حالی که شما دچار نزدیک بینی هم هستید اتفاق بیافتد به این دلیل که پیرچشمی حاصل از دست دادن انعطاف عدسی چشم است. در حالی که نزدیک بینی به خاطر فرم چشم اتفاق می افتد.

عدسی چشم مسئول انکسار نور و فوکوس آن بر روی قسمت مشخصی از شبکیه است. بخشی از چشم که مسئول دیدن نور و تصاویر است. عدسی چشم می تواند برای دیدن اجسام در فواصل مختلف شکل خود را تغییر دهد تقریبا چیزی شبیه فوکوس کردن در دوربین عکاسی. زمانی که پا به سن می گذارید، این توانایی تغییر شکل در عدسی چشم کاهش پیدا می کند. پیرچشمی حاصل این مسئله است.

عدسی چشم انعطاف خود را از دست می دهد و عضلات اطراف چشم ضعیف می شوند. این به این معنی است که عدسی چشم به راحتی گذشته نمی تواند فوکوس کند و شما متوجه می شوید که اجسام نزدیک کمی به نظر تار می رسند.

آیا این امکان وجود دارد که شما در آن واحد دچار نزدیک بینی و پیرچشمی شوید؟

پیرچشمی می تواند برای همه ی افراد اتفاق بیافتد و هیچ ربطی به مشکل چشمی در حال حاضر شما ندارد و به راحتی با استفاده از عینک طبی ای که برای پیرچشمی تجویز می شود قابل حل است. شما ممکن است نشانه هایی نظیر دید تار یا دید ضعیف و بی کیفیت را در شرایط نوری کم تجربه کنید.

آیا شما معمولا برای بهتر دیدن معمولا اجسام را در فاصله ی دورتر نگه می دارید؟ آیا دچار سردرد یا خستگی چشم می شوید که مطالعه کردن و سایر فعالیت های از فاصله ی نزدیک را برای شما سخت می کند؟ این نشانه ها می توانند نشانه ی ابتلا به پیرچشمی باشند. این مشکل چشمی چیزی جدا از نزدیک بینی است و شما می توانید هر دو را داشته باشید.

با این وجود اگر شما نزدیک بین باشید و پیرچشمی در شما شروع شده باشد، ممکن است که سریعا متوجه این مسئله نشوید. نزدیک بینی به این معناست که تصاویر اجسام در جلوی شبکیه نقش می بندند، بخشی از چشم که مسئول دیدن نور و اجسام است اما در پیرچشمی تصاویر در پشت شبکیه نقش می بندند. هر دوی این مشکلات می توانند برای مدتی بهتر شوند و شما حس کنید که دید شما بهتر شده است، اما این بخشی از فرآیند این مشکلات چشمی است و شما همچنان نیاز به استفاده از عینک طبی برای به دست آوردن دیدی راحت و واضح در فواصل دور و نزدیک هستید. بهترین راه حل ملاقات با چشم پزشک است. هم پیرچشمی و هم نزدیک بینی می توانند به راحتی در طی یک معاینه ساده چشم شناسایی شوند.

چگونه پیرچشمی درمان می شود؟

در حال حاضر، در وهله ی اول هیچ راهی برای جلوگیری از مبتلا شدن به پیرچشمی وجود ندارد، اما دستورالعمل های ساده ای برای مدیریت این مشکل چشمی وجود دارد. اگر شما از عینک طبی برای مشکل نزدیک بینی خود استفاده می کنید، چشم پزشک به شما استفاده از عدسی با کانون متغییر را پیشنهاد خواهد داد که به نام عدسی تدریجی نیز شناخته می شوند. این یک راه حل کلی برای افرادی است که هم نزدیک بین هستند و هم به پیرچشمی دچار می شوند.

یکی از خوبی های عدسی با کانون متغییر این است که مثل عدسی دو کانونی خط جدا کننده در وسط عدسی دیده نمی شود که دو منطقه ی دید را از هم جدا کند. عدسی های دو کانونی معمولا یادآور افراد مسن است و کسی که از عینک طبی با عدسی دو کانونی استفاده می کند مسن به نظر می رسد. عدسی با کانون متغییر یا عدسی تدریجی تغییری تدریجی برای دید شما در سه فاصله ی دور نزدیک و میانه دارد.

چه شما به پیرچشمی و نزدیک بینی همزمان دچار باشید و چه اینکه تنها یکی از این دو مشکل چشمی را داشته باشید، بسیار مهم است که در درمان آن کوشا باشید. به یاد داشته باشید که چشم پزشک خود را به صورت مرتب ملاقات کنید تا بتوانند هر گونه تغییری در چشم شما را به سرعت شناسایی و درمان کنند و شما از اینکه عدسی درستی را در عینک طبی خود استفاده می کنید مطمئن شوید.

ارسال شده در 1399-05-19 همه مقالات 0 2262

مقالات مرتبط:

نسخه نمره چشم چیست و چگونه آن را بخوانیم؟

سردرآوردن از نسخه عدسی عینک طبی کمی گیج کننده به نظر می رسد، با تعداد زیادی عدد و کلمات مخفف شده، بهترین راه بیخیال...

مطالعه و مشکلات چشمی مرتبط با آن

اگر مطالعه کردن برای شما به یک چالش تبدیل شده است، منشا مشکل را می توانید در مشکلات چشمی پیدا کنید، به عنوان مثال...

همه چیز در مورد تنبلی چشم یا آمبلیوپی

آمبلیوپی را معمولا به نام تنبلی چشم می شناسند، که بیشتر در کودکان اتفاق می افتد و بسیار آسان درمان می شود با این وجود...

زخم قرنیه یا خراش قرنیه

خراشیدگی قرنیه یا زخم قرنیه زمانی اتفاق می افتد که شما خراشی بر روی سطح پنجره ی شفاف چشم خود داشته باشید، که به نام...

ناخنک چشم چیست و چگونه آن را تشخصی دهیم؟

ناخنک چشم یا پتریژیوم مشکل چشمی است که به خاطر رشد بافت بال مانندی بر روی قرنیه به وجود می آید، این بافت بر روی قسمتی...

عملکرد و آناتومی چشم چگونه است؟

بینایی یکی از مهم ترین حواس پنجگانه به حساب می آید. با وجود این بسیاری از افراد هنوز نمی دانند که طرز عملکرد چشم...

عدسی های چند کانونی یا وریفوکال چطور کار می کنند ؟

عدسی های با کانون متغییر یا وریفوکال را با نام عدسی های پراگرسیو نیز می شناسند، در این مقاله با چگونگی عملکرد این نوع...

پیرچشمی چیست و چه علائمی دارد؟

پیرچشمی یا پرسبایپیا یک وضعیت دوربینی در چشم پزشکی است که بر توانایی چشمان شما در دیدن اشیاء نزدیک تاثیر می گذارد....

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0