آیا نزدیک بینی قابل درمان است؟

آیا نزدیک بینی قابل درمان است؟

زمانی که متوجه می شوید به نزدیک بینی دچار شده اید ممکن است مقداری احساس ناامیدی کرده باشید. ما درک می کنیم که ندیدن اجسام در فاصله دور چقدر می تواند اذیت کننده باشد، مخصوصا در هنگام رانندگی  و شناسایی افراد. خوشبختانه روش های متفاوتی برای اصلاح و مدیریت نزدیک بینی وجود دارد. این مقاله روش های مرسوم درمان و نحوه ی برخورد با نزدیک بینی را توضیح می دهد.

نزدیک بینی یک بیماری نیست

این مهم است که به یاد داشته باشید نزدیک بینی یک مرض یا بیماری نیست؛ نزدیک بین بودن لزوما بر سلامتی شما تاثیری نمی گذارد. با این حال، اگر شما متوجه تغییراتی در دید خود شدید حتما باید به چشم پزشک مراجعه کنید تا یک معاینه کلی بر روی چشمان شما انجام گیرد تا مطمئن شوید که همه چیز در مورد چشمان شما خوب است.

نزدیک بینی اغلب به دلیل شکل یا اندازه ی حدقه ی چشم یا قرنیه شما به وجود می آید و معمولا به این صورت است که حدقه ی چشم در دوران کودکی بیش از اندازه رشد می کند. نزدیک بینی معمولا در کودکی در سنین بین شش تا سیزده سال بروز می کند. متاسفانه درمانی برای دچار نشدن به نزدیک بینی وجود ندارد اما راه های زیادی وجود دارد که می توان از طریق آنها نزدیک بینی را اصلاح کرد و یا آثار آن را بسیار محدود کرد.

درمان هایی برای نزدیک بینی

اگر فکر می کنید شما یا فرزندتان دچار نزدیک بینی شده اید، احتمالا اولین فکرتان در این مورد است که چگونه می توانید این مشکل را برطرف کنید. اولین قدم در جهت بهبود نزدیک بینی با یک لنز اصلاحی مناسب است. استفاده از عینک برای نزدیک بینی معمول ترین راه حل است به این دلیل که عدسی های اصلاحی کمک می کنند که نور در جایی درستی از شبکیه چشم شما متمرکز شود تا واضح تر ببینید.

انتخاب عدسی مناسب بسیار مهم است. نحوه ی طراحی عدسی می تواند بستگی به میزان شدت نزدیک بینی شما داشته باشد. شما ممکن است بنا به سلیقه ی شخصیتان علاقه داشته باشید از لنزتماسی استفاده کنید شما باید مطمئن شوید که از فریم عینک مناسبی برای عدسی های خود استفاده می کنید چشم پزشک شما می تواند در این مورد شما را راهنمایی کند.

چگونه می توانید نزدیک بینی را کنترل کنید؟

اگر شما نزدیک بین هستید شکی وجود ندارد که شما از صمیم قلب به دنبال پیدا کردن راهی هستید که بتوانید دید خود را بهتر کنترل کنید. نزدیک بینی می تواند در طی کودکی و نوجوانی پیشرفت کند تا زمانی که در بزرگسالی تثبیت شود. این به نظر ناامید کننده می رسد اما روش های جدیدی ظهور پیدا کرده اند که می توانند به شما کمک کنند.

کنترل نزدیک بینی به شما این فرصت را می دهد تا روند پیشرفت آن را کاهش دهید، با استفاده از عدسی ها یا تحت درمان واقع شدن برای نزدیک بینی. راه حل هایی که نه تنها نزدیک بینی را اصلاح می کنند بلکه آن را کنترل نیز می کنند در حال پیشرفت است. در کودکان، قطعی ترین روش برای کاهش میزان پیشرفت نزدیک بینی استفاده از عینک طبی است.

با این وجود شما می توانید روش های دیگر را نیز مدنظر قرار دهید که بیش از پیش در دسترس قرار گرفته اند. یک روش درمان نزدیک بینی به نام ارتوکراتولوژی وجود دارد که ممکن است کمی غریب به نظر برسد اما این یک روش درمان بصری است که می تواند به شما کمک کند تا آثار نزدیک بینی را کاهش دهید. این روش درمان به این صورت است که لنزهای تماسی خاصی را برای شما تهیه می کنند تا در طی شب از آنها استفاده کنید، این لنزها به شما کمک می کنند که شکل حدقه چشم را تغییر دهید و به شما کمک می کنند تا بدون عینک به وضوح ببینید.

شما می توانید به راحتی پس از بیدار شدن از خواب این لنزهای تماسی را از چشم خارج کنید و می توانید در تمام طول روز بدون استفاده از عینک طبی یا لنز تماسی به وضوح ببینید. چشم پزشک شما می تواند به شما کمک کند که آیا این روش درمان برای شما روش مناسبی هست یا نه.

یک روش جایگزین دیگر برای کم کردن پیشرفت نزدیک بینی آتروپین است؛ دارویی که معمولا به شکل قطره های چشمی وجود دارد. این دارو سابقا برای بیمارانی که نزدیک بینی شدید داشتند تجویز می شد و نشانه هایی از عدم پیشرفت نزدیک بینی را نشان داده بود.

لنزهای تماسی نرم نیز می توانند ابزاری مناسب برای کنترل نزدیک بینی به شمار آیند. لنزهای تماسی دستکاری شده ی چندکانونی نیز می توانند در کاهش روند پیشرفت نزدیک بینی موثر باشند. در برخی از موارد این لنزهای تماسی به اندازه ی درمان ارتوکراتولوژی موثر هستند.

در برخی از افراد نزدیک بینی که پیشرفت نزدیک بینی در بزرگسالی به تثبیت رسیده است، می توانند از جراحی به وسیله ی لیزر استفاده کنند که می تواند یک درمان طولانی مدت را برای نزدیک بینی به ارمغان آورد. با این حال این عمل جراحی نمی تواند از بروز مشکلات دیگر نظیر پیرچشمی جلوگیری کند تکنولوژی های به روز و تحقیقات جدید راه حل های در دسترس بسیاری را پیشنهاد می دهند که به راحتی می توانند نزدیک بینی را کنترل کنند. این کنترل می تواند فواید بسیار زیادی را برای شما و یا فرزند شما داشته باشد. اگر شما یا فرزندتان نزدیک بین هستید پشتیبانی بیش از پیشی نسبت به گذشته در مورد این مشکل چشمی وجود دارد.

 

 

ارسال شده در 1399-03-26 همه مقالات, مشکلات چشمی و نشانه های آن 0 1958

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0