پیرچشمی چیست و چه علائمی دارد؟

پیرچشمی چیست و چه علائمی دارد؟

پیرچشمی یا پرسبایپیا یک وضعیت دوربینی در چشم پزشکی است که بر توانایی چشمان شما در دیدن اشیاء نزدیک تاثیر می گذارد. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که عدسی چشم قابلیت خود را برای انعطاف از دست می دهد. در مورد این مشکل چشمی در این مقاله با عینک نور همراه باشید و در مورد دلایل اتفاق افتادن آن و نحوه ی درمان آن بیشتر بدانید.

قابلیت انعطاف پذیری عدسی چشم به ما این امکان را می دهد که اشیاء را در فواصل مختلف ببینیم، اما با پیرچشمی فوکوس کردن بر روی اشیاء مشکل خواهد شد. مثل نزدیک بینی و آستیگماتیسم، پیرچشمی هم بخشی از مشکلات چشمی به حساب می آید که خطای انکساری نیز خوانده می شود. شکل چشم باعث می شود که نور به صورت اشتباهی بر روی شبکیه فوکوس شود.

نشانه ها و علائم پیرچشمی

نشانه های پیرچشمی شامل:

  • دید تار، مخصوصا بر روی اجسامی که نزدیک هستند.
  • دید ضعیف در نور کم یا زمانی که خسته هستید.
  • مجبور می شوید که اشیاء یا نوشته ها را در فاصله ی دورتری بگیرید تا بتوانید آنها را به صورت واضح ببینید.
  • سردرد
  • خستگی و فشار چشم

چه عواملی باعث ابتلا به پیرچشمی می شوند؟

پیرچشمی یکی از نتایج بالا رفتن سن است، همچنان که سن شما بیشتر می شود عدسی چشمان شما شروع به سخت تر شدن می کند و عضلات اطراف آن ضعیف تر می شوند. این به این معنی است که برای عدسی دشوارتر می شود که در فواصل مختلف فوکوس کند، و به جای آنکه نور را در پشت شبکبیه فوکوس کند، دیدن اشیاء نزدیک را سخت تر می کند.

ساختمان چشم چگونه کار می کند

قرنیه و عدسی چشم که در جلوی چشم قرار دارند، قرنیه و عدسی بسیار شبیه به دوربین عکاسی عمل می کنند به این ترتیب که باعث تمرکز نور بر روی شبکیه چشم می شوند.

شبکیه چشم که در پشت چشم قرار دارد، شبکیه چشم متشکل از لایه ای از سلول هاست که نور و رنگ را دریافت و به تکانه های الکتریکی ترجمه می کنند.

عصب بینایی که وظیفه ی ارسال تکانه های الکتریکی را به مغز به عهده دارد جایی که این تکانه ها به تصاویر ترجمه می شوند.

عدسی

عدسی به این طریق کار می کند که باعث انکسار نور می شود و باعث می شود که نور بر روی شبکیه چشم فوکوس شود، و باعث می شود که شما اجسام را با وضوح ببینید. زمانی که اشیاء در فواصل مختلف قرار دارند، عدسی قادر است شکل خود را تغییر دهد تا بتواند اجسام را با وضوح در فواصل مختلف به نظر ما آورد، اگر اجسام بسیار دور باشند عدسی شروع به تخت شدن می کند و اگر اجسام نزدیک باشند عدسی شروع به گرد شدن می کند.

عدسی توسط یک ماهیچه احاطه شده است که به عدسی کمک می کند تا تغییر شکل دهد، کوچک و بزرگ شدن عدسی بستگی به جسمی دارد که به آن نگاه می کنید که چقدر از شما دور یا به شما نزدیک باشد. زمانی که به پیرچشمی مبتلا می شوید، این انعطاف از بین می رود و ماهیچه ها شروع به ضعیف شدن می کنند. نتیجه آن این است که قدرت عدسی برای فوکوس کردن کم می شود، و دید شما می تواند با مشکل مواجه شود زمانی که به اجسام نزدیک نگاه می کنید.

پیرچشمی چگونه تشخیص داده می شود؟

پیرچشمی به صورت عادی در معاینات روتین تشخیص داده می شود که این روتین شامل معاینه میزان وضوح دید شما می شود همین طور توانایی شما برای تنظیم فوکوس در فواصل مختلف، و وضعیت ماهیچه های چشم و شبکیه چشم شما.

معاینات چشم

بزرگسالان هر دو سال یک بار باید چشمان خود را نزد پزشک معاینه کنند مگر اینکه دستورکار خاصی به آنها داده شده باشد. این معاینات معمولا بین بیست تا سی دقیقه طول می کشد که چشم پزشک این کارها را انجام می دهد، چشم پزشک سلامت چشمان شما و همین طور صحت بینایی شما را می سنجد.

چشم پزشک سابقه ی پزشکی شما را می پرسد و سوالاتی از این دست را که آیا نشانه یا علامتی در چشم خود دارید، مشکلات چشمی دارید و اینکه چه مدت است که با آنها درگیر هستید می پرسد. چشم پزشک ها ممکن است سوالات متداولی هم از شما بپرسند چیزهایی در مورد روش زندگی تان(لایف استایل)، وضعیت سلامتی و داروهای مصرفی. اولین معاینه سلامت چشمان شما را می سنجد. معمولا به این روش است که چشم پزشک چراغ قوه پزشکی خود را به درون مردمک چشم شما می تاباند تا داخل چشم را ببیند و میزان واکنش مردمک چشم شما به نور را بسنجد. چشم پزشک همین طور میزان حرکت و هماهنگی دو چشم را باهم می سنجد تا هماهنگی آنها بایکدیگر مشخص شود.

چشم پزشک ممکن است آزمایش هایی برای وجود مشکلات دیگر با توجه به سابقه پزشکی شما و سن شما انجام دهد، این آزمایش شامل آب سیاه یا گلوکوما (تغییراتی در فشار چشم که موجب آسیب به اعصاب بینایی می شود) و رتینوپاتی دیابتی (فشار خون بالا و قند خون بالا منجر به ظهور رگ های خونی جدید می شود که می تواند مشکلات چشمی را به همراه داشته باشد)

بعد از اینکه سلامت چشمان شما مورد آزمایش قرار گرفت، به صورت نرمال شما یک تست بینایی خواهید داشت. که این تست شامل دید در فاصله ی دور، فاصله ی نزدیک و فاصله ی متوسط می شود همین طور میزان دقت دید شما سنجیده می شود شما معمولا از روی چارت اسنلن خواهید خواند (هر خط از حروف کوچک وکوچک تر می شود). اگر شما عینک یا لنز تماسی به چشم داشته باشید شما با آنها و بدون آنها معاینات را انجام خواهید داد. معاینات دیگر با توجه به مشکلی که ممکن است داشته باشید انجام می شوند و اینکه چه عدسی های اصلاحی برای شما نیاز است.

چگونه پیرچشمی درمان می شود؟

از آنجایی که پیرچشمی یک مشکل چشمی است که به عدسی چشم مربوط می شود تا به شبکیه چشم، درمان با استفاده از لیزر معمولا کارساز نیست، این مشکل معمولا با استفاده از عدسی های اصلاح کننده برطرف می شود، می توان یا از لنز تماسی و یا از عینک استفاده کرد. در مواردی که افراد با عدسی های اصلاح کننده مشکل دارند ممکن است که به آنها عمل جراحی پیشنهاد شود تا یک عدسی مصنوعی در چشم آنها کار گذاشته شود.

عدسی های اصلاح کننده

عینک طبی به این روش کار می کند که نور را مستقیما بر روی شبکیه چشم منعکس می کند و دیدی شفاف تر را به ارمغان می آورد. عدسی ها معمولا ظاهری محدب دارند، در مرکز ضخیم تر هستند و در اطراف نازک تر می شوند، میزان ضخامت و انحنای عدسی و وزن آن بستگی به شدت وضعیت اصلاحی دارد.

از آنجایی که پیرچشمی یک مشکل وابسته به سن است، با افزایش سن وضعیت بدتری پیدا خواهد کرد. این به این معنی است که شماره عینک شما بیشتر خواهد شد، بنابراین انجام معاینات منظم ضروری است. امکان دارد که هم دید نزدیک و هم دید دور شما تحت تاثیر سن قرار بگیرد، و اگر این اتفاق بیوفتد شما به یک عدسی اصلاحی دیگر نیز نیاز پیدا خواهید کرد. شما می توانید در این مواقع از عدسی های دو کانونی یا بایفوکال و یا عدسی های با کانون متغییر یا وریفوکال استفاده کنید که به شما این امکان را می دهد که با استفاده از یک عینک هم دور و هم نزدیک را به وضوح ببینید.

لنزهای تماسی مکانیزمی شبیه به عینک ها دارند اما آنها سبک تر و غیرقابل دیدن بر روی چهره تان هستند. این لنزهای تماسی به اشکال مختلف موجود هستند بعضی از این لنزهای تماسی فقط برای یک روز می توانند مورد استفاده قرار بگیرند در حالی که برخی از آنها رامی توان تمیز کرد و مجدد استفاده کرد. چشم پزشک شما می تواند شما را برای انواع مختلف لنزهای تماسی راهنمایی کند. با وجود اینکه استفاده از لنز تماسی می تواند اغوا کننده باشد اما لنزهای تماسی می توانند میزان خطر ابتلا به عفونت های چشمی را بالا ببرند.

تعویض عدسی چشم

برای افرادی که استفاده از عینک و لنز تماسی برای آنها دشوار است گزینه ی تعویض عدسی چشم مبتلا به پیرچشمی وجود دارد. این عمل تعویض عدسی چشم به صورت بلند کردن قسمت کوچکی در قرنیه و وارد کردن عدسی مصنوعی به داخل چشم است تا فوکوس چشم را تصحیح کند. این قسمت بلند شده از قرنیه بدون استفاده از بخیه دوباره می چسبد. بعد از عمل جراحی احتمالا به شما استفاده از داروهای کورتیکواستروئید، آنتی بیوتیک یا اشک مصنوعی تجویز می شود.

عمل جراحی برای درمان پیرچشمی روش جدیدی است بنابراین شواهد کمی وجود دارد که آیا در دراز مدت این عمل جراحی می تواند مفید و مناسب باشد یا نه. قبل از تصمیم به عمل جراحی برای درمان پیرچشمی حتما در مورد خطرات آن با پزشک خود مشورت کنید.

ارسال شده در 1399-02-30 همه مقالات, سن و بینایی 0 1363

مقالات مرتبط:

نور آبی حقایق و افسانه ها

در سال های اخیر داستان های زیادی در رسانه ها در ارتباط با نور آبی وجود داشته است، و در مورد تاثیری که بر روی سلامت ما...

نسخه نمره چشم چیست و چگونه آن را بخوانیم؟

سردرآوردن از نسخه عدسی عینک طبی کمی گیج کننده به نظر می رسد، با تعداد زیادی عدد و کلمات مخفف شده، بهترین راه بیخیال...

رتینوبلاستوما یا تومور شبکیه چیست؟

در حدود پنجاه مورد از ابتلا به رتینوبلاستوما در طی یک سال در انگلستان شناسایی شده اند و یا یک کودک در هفته. این آمار...

نزدیک بینی و پیرچشمی

آیا به تازگی زمانی که مشغول مطالعه هستید و یا متنی را در گوشی تلفن همراه خود می خوانید دچار مشکل می شوید؛ و یا شاید...

علائم جسم خارجی در چشم و مشکلات ناشی از آن

اجسام خارجی نظیر تکه های پلاستیک، چوب یا فلز گاهی می توانند وارد چشم شوند. زمانی که این اتفاق رخ می دهد مشکلاتی برای...

همه چیز در مورد رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی یک مشکل چشمی است که وابسته به دیابت است، و زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی داخل چشم به دلیل فشار...

چه اتفاقی در چهل سالگی برای چشم ها می‌افتد؟

این مسئله برای چشمان شما بسیار طبیعی است که در طی زمان دچار تغییرات شوند. افراد معمولا بزرگترین تغییرات بینایی را در...

چگونه سلامت چشم خود را حفظ کنیم؟

سلامت چشمان شما درست به اندازه ی سلامتی بدن شما مهم است. شما با مسواک زدن مراقب دندان هایتان هستید و به دندان پزشک سر...

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0