تاثیر آستیگماتیسم بر روی چشمان

تاثیر آستیگماتیسم بر روی چشمان

آستیگماتیسم جزو گروهی از مشکلات بینایی است که به نام خطاهای انکساری شناخته می شوند و می تواند مثل دوربینی یا نزدیک بینی شایع باشد. یکی از دلایل عمده ی دید تار مربوط به آستیگماتیسم می شود و تمام افرادی که از عینک استفاده می کنند درجاتی از آستیگماتیسم را نیز دارند. آستیگماتیسم می تواند به راحتی توسط چشم پزشک شما در طی معاینات همیشگی تشخیص داده شود و به راحتی با استفاده از عدسی مناسب قابل اصلاح است. بیایید نگاهی بیاندازیم به دلایل دچار شدن به آستیگماتیسم و اینکه آستیگماتیسم چطور می تواند بر روی چشمان شما تاثیر بگذارد.

چه عواملی باعث آستیگماتیسم می شوند؟

آستیگماتیسم معمولا به خاطر شکل چشم شما اتفاق می افتد؛ مخصوصا شکل غیرمتعارف قرنیه. یک قرنیه متعارف به صورت متقارنی گرد است و شبیه یک توپ است در حالی که یک قرنیه غیرمتعارف بیشتر شبیه به یک تخم مرغ است، یا شبیه توپ بازی راگبی. علت به وجود آمدن این شکل غیرمتعارف مشخص نشده است. به همین دلیل، آستیگماتیسم معمولا چیزی است که شما با آن به دنیا می آیید و در برخی موارد ممکن است بعد از یک آسیب چشمی یا بیماری شروع به پیشرفت کند. درصد آستیگمات بودن شما خیلی بیشتر است اگر شما دچار دوربینی یا نزدیک بینی باشید.

در موارد دیگر آستیگماتیسم ممکن است حاصل اعوجاج عدسی داخل چشم باشد و این نوع آستیگماتیسم به نام آستیگماتیسم وابسته به جلیدیه یا عدسی چشم شناخته می شود. این نوع از آستیگماتیسم به اندازه ی آستیگماتیسم ناشی از قرنیه شایع نیست. خیلی از افراد متوجه اینکه دچار آستیگماتیسم هستند نمی شوند، در عوض بر روی خطاهای انکساری دیگر مثل دوربینی یا نزدیک بینی تمرکز می کنند.

آستیگماتیسم چه تاثیراتی می تواند داشته باشد؟

یک قرنیه نامتقارن می تواند بر روی چگونگی تمرکز نور بر روی شبکیه چشم تاثیر بگذارد، که بسیار شبیه به خطاهای انکساری دیگر است؛ این عدم تقارن می تواند تاثیرات مختلفی را بر روی دید شما داشته باشد. یکی از شایع ترین علائم آستیگماتیسم دید تار است. چه زمانی که به اجسام در فاصله نزدیک نگاه می کنید و چه زمانی که به اجسام در فاصله دور نگاه می کنید. شما ممکن است دچار سردرد شوید؛ این مسئله به این خاطر است که چشمان شما بسیار بیش از حد کار می کنند تا بتوانند واضح تر و شفاف تر ببینند، که این مسئله باعث می شود که فشاری بر روی چشمان و دید شما وارد آید. اگر شما به آستیگماتیسم مبتلا هستید، احتمالا متوجه ناواضح بودن دید پیرامونی خود شده اید. در بعضی موارد، شما ممکن است در شناسایی برخی طرح ها و جزئیات دچار مشکل شوید.

فشار یا خستگی چشم یک نشانه ی خیلی شایع برای بسیاری از مشکلات چشمی است، که شامل خطاهای انکساری مثل آستیگماتیسم نیز می شود. خستگی چشم مخصوصا زمانی که شما بر روی چیزی برای مدت طولانی تمرکز می کنید غالب می شود، مثلا زمانی که برای مدت طولانی با کامپیوتر کار می کنید یا مطالعه میکنید.

اصلاح خطای دید آستیگماتیسم

خطای دید آستیگماتیسم به راحتی اصلاح می شود. چشم پزشک شما با تجویز عدسی هایی برای مشکل آستیگماتیسم چشمان شما این مشکل را حل می کند. این مسئله بسیار مهم است که شما به صورت مرتب تحت معاینه چشم پزشک قرار بگیرید تا چشم پزشک شما از وضعیت پیشرفت یا بهبود آستیگماتیسم چشمان شما آگاه شود.

ارسال شده در 1399-03-12 همه مقالات 0 1201

مقالات مرتبط:

همه چیز در مورد نیکتالوپیا یا شب کوری

نیکتالوپیا را به نام شب کوری نیز می شناسند، شب کوری اختلالی است که بر توانایی شما در دیدن در شب تاثیر می گذارد. این...

چگونه خستگی چشم جلوگیری کنیم؟

فشار چشم امری بسیار معمول است که به احتمال زیاد تا به حال برای همه ی ما پیش آمده است. با اینحال با استفاده از...

آیا انجام دادن بازی های ویدئویی بر بینایی شما تاثیر می گذارد؟

بازی های کامپیوتری در حال حاضر دیگر یکی از سرگرمی ها به حساب نمی آیند، بلکه به عنوان یک شغل می توانند در نظر گرفته...

چگونه استرس می تواند بر بینایی تاثیر بگذارد؟

بی شک هر کسی تا بحال در طی زندگی خود استرس را تجربه کرده است، این استرس ممکن است ناشی از کار، مشکلات خانوادگی یا...

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0