آیا اشعه یو وی یا ماوراء بنفش برای چشم های ما مضر است؟

آیا اشعه یو وی یا ماوراء بنفش برای چشم های ما مضر است؟

 به احتمال زیاد تا به حال در مورد اشعه ماوراء بنفش و خطراتی که می تواند برای سلامتی شما داشته باشد زیاد شنیده اید، اما واقعا چقدر در مورد اشعه ماوراء بنفش می دانید؟ در این مقاله نگاهی عمیق به چیستی اشعه ماوراء بنفش خواهیم داشت، تاثیراتی که می تواند بر شما بگذارد و چگونه می توانید در برابر این اشعه از خود محافظت کنید.

اشعه ماوراء بنفش چیست؟

اشعه ماوراء بنفش از دو منبع می آید که منبع اصلی خورشید است. خورشید دامنه ای از طول موج هایی که به نام طیف الکترومغناطیس معروف هستند از خود ساطع می کند. این طیف نواحی مختلفی دارد، که بخش بسیار معروف آن امواج رادیویی، مادون قرمز، نور مرئی، ماوراء بنفش و اشعه های ایکس هستند.

اشعه ماوراء بنفش بر روی این طیف بین نور مرئی و اشعه های ایکس قرار دارد، و به سه نوع مختلف تقسیم شده است؛ UVA، UVB و UVC.  

اشعه های UVB هستند که معمولا باعث برنزه شدن شما در نور خورشید یا باعث سوختن شما می شوند اگر مراقب نباشید. اشعه های UVA هم می توانند به پوست شما نفوذ کنند اما تاثیر بیشتر را بر روی سلامت چشمان شما می گذارند تا پوست شما. به این موضوع بعدا دوباره بر خواهیم گشت. اشعه های UVC می توانند خطرناک ترین نوع اشعه ماوراء بنفش باشند، اما خوشبختانه نمی توانند از اتمسفر بگذرند. افرادی که با مشعل های جوشکاری یا لامپ های جیوه ای کار می کنند می توانند درمعرض اشعه UVC قرار بگیرند و باید محافظ مناسب برای سر و بدن خود داشته باشند.

اشعه ماوراء بنفش می تواند از برخی نورهای مصنوعی مثل تخت های خورشیدی ساطع شود.

اشعه ماوراء بنفش چه تاثیری بر روی ما دارد؟

اشعه ماوراء بنفش به خاطر آفتاب سوختگی و بالا بردن خطر ابتلا به سرطان پوست معروف است. آفتاب سوختگی نشانه ی این است که دی ان ای در سلول های پوست شما به وسیله ی تابش اشعه ماوراء بنفش دچار آسیب شده است.

اگر آسیب به دی ان ای در طی زمان افزایش پیدا کند، می تواند به سرطان پوست منجر شود. برخی افراد در خطر بیشتری نسبت به بقیه هستند. با این وجود، آفتاب سوخته شدن حتما به معنای آن نیست که شما دچار سرطان پوست خواهید شد، اما همیشه باید مراقب باشید.

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، اشعه ماوراء بنفش می تواند اثر زیان باری بر روی چشمان شما داشته باشد. اشعه های UVA می توانند از قرنیه عبور کنند و در شبکیه چشم تاثیر بگذارند. زیاد در معرض این اشعه قرار گرفتن می تواند منجر به مشکلات چشمی متعددی شود. زیادی در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار گرفتن یکی از اصلی ترین دلایل دچار شدن به آب مروارید و فتوکراتیت یا برف کوری است.

اما اگر بخواهیم زیاد تند نرفته باشیم، اشعه ماوراء بنفش می تواند برای ما مفید نیز باشد. زمانی که پوست بدن در برابر اشعه آفتاب قرار می گیرد، بدن شما شروع به تولید ویتامین دی می کند؛ فاکتوری که برای داشتن استخوان های محکم نیاز است. این مسئله بسیار مهم است که شما نیاز دارید که زمان بسیار کوتاهی را در زیر آفتاب سپری کنید تا ویتامین دی مورد نیاز را تولید کنید! در برخی پژوهش ها ثابت شده است که درمان با اشعه ماوراء بنفش می تواند به کاهش نشانه های بیماری پسوریازیس کمک کند.

در برابر اشعه ماوراء بنفش مراقب خود باشید

بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید، اصلا مهم نیست که در کجا هستید، شما همیشه باید در برابر اشعه ماوراء بنفش از خود محافظت کنید. راه های فراوانی وجود دارد که می توانید در برابر اشعه ماوراء بنفش خود را حفاظت کنید بدون اینکه این روند برای شما عذاب آور شود.

زمانی که خورشید در قدرتمندترین حالت خود می درخشد از آن دوری کنید. اگر این کار ممکن نبود، شما باید احتیاط های بعدی را مدنظر قرار دهید، از کرم ضدآفتاب، عینک آفتابی (عدسی های محافظ)، و پوشش های دیگر نظیر کلاه های لبه پهن بزرگ استفاده کنید.

 از عینک آفتابی استفاده کنید.

استفاده از عینک آفتابی بسیار بسیار مهم است تا بتوانید از چشمان خود در برابر خطرات احتمالی اشعه ماوراء بنفش حفاظت کنید. از عدسی های استاندارد عینک آفتابی استفاده کنید عینک آفتابی خود را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

تکنولوژی فتوکروم

زمانی که در طول روز مدام از فضای داخلی به فضای خارجی در حال رفت و آمد هستید می توانید از عینک های فتوکرومیک استفاده کنید. این عدسی های به صورت خودکار با نور محیط همخوان می شوند و درجه تیرگی خود را با توجه به نور محیط تنظیم می کنند. این تکنولوژی حساس به نور از چشمان شما محافظت می کند و اشعه های UVA و UVB را به صورت صد در صدی مسدود می کند.

تکنولوژی جدید عدسی های فتوکرومیک به سرعت به نور پاسخ می دهند و این به آن معناست که میزان نور مناسبی به چشمان شما می رسد، مهم نیست که شما کجا هستید، این عدسی های فتوکرومیک راحتی دید را در طول روز برای شما به ارمغان می آورند.

پوشش عدسی

شما می توانید عدسی طبی عینک خود را نیز به پوشش ضد یو وی تجهیز کنید تا آسیب اشعه ماوراء بنفش را به حداقل برسانید.

پس به یاد داشته باشید زمانی که از کرم ضدآفتاب استفاده می کنید محافظت از چشم ها فراموش نشود.

 

ارسال شده در 1399-06-10 همه مقالات, چشم ها و زندگی روزمره 0 2140

مقالات مرتبط:

سه راه اساسی برای جلوگیری از مشکلات چشمی در آینده

زمانی که جوان هستید مراقبت از چشمانتان به اندازه ی مراقبت از سلامت کلی بدنتان مهم و ارزشمند است. با مراقبت درست و...

اصلی ترین دلایل کوری یا نابینایی

بینایی در زندگی هر روزه ما نقشی ارزشمند دارد، و فکر از دست دادن آن می تواند بسیار هراس آور باشد. بسیار مهم است که...

مطالعه و مشکلات چشمی مرتبط با آن

اگر مطالعه کردن برای شما به یک چالش تبدیل شده است، منشا مشکل را می توانید در مشکلات چشمی پیدا کنید، به عنوان مثال...

چرا دچار دید مه آلود می‌شویم؟

تجربه ی هر تغییری در دید می تواند کمی دردسرساز باشد. اگر شروع به تجربه ی نشانه های غیرمعمول مربوط به بینایی خود شده...

انتخاب بهترین عینک طبی و عدسی برای ورزش

یکی از مهم ترین فاکتورها زمانی که در فعالیت ورزشی مورد علاقه خود شرکت می کنید، به وضوح دیدن است. دید شفاف و با وضوح...

سه دلیل عمده برای انتخاب عدسی های پلاریزه برای تعطیلات تابستان

عدسی پلاریزه یکی از بی همتا ترین محافظ ها در برابر خورشید است که فواید منحصر به فردی را برای حفظ سلامت چشمان شما...

نقش عینک آفتابی در مراقبت از چشم ها

بدون شک شما در چند هفته اخیر در تمام طول روز مدام از عینک آفتابی خود استفاده کرده اید اما آیا می دانستید چرا به چشم...

مشکلات چشمی و بینایی در شصت سالگی

همین طور که سال به سال پیرتر می شویم، چشمان و دید ما نیز مسن تر می شود. با دانستن نشانه ها و علائم مشکلات چشمی شما می...

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0