لنز تماسی مونوویژن

لنز تماسی مونوویژن

دید تک چشمی یا مونوویژن با لنز تماسی

افرادی که به پیرچشمی دچار شده اند، با استفاده از لنز تماسی برای خواندن یا دیدن شفاف متون و اشیاء نزدیک دچار مشکل می شوند و نیاز به عینک طبی مطالعه خواهند داشت.

یکی از راه کارها دیدن چشم پزشک و بررسی امکان استفاده از لنز تماسی مونوویژن است. لنز تماسی مونوویژن می تواند نیاز شما به عینک مطالعه را از بین ببرد و انتخاب بسیار خوبی است اگر لنز تماسی دو کانونی برای شما مناسب نباشد.

چگونگی عملکرد لنز تماسی مونوویژن

با لنز تماسی مونوویژن، شما از لنز تماسی برای یک چشم خود استفاده می کنید که فاصله دور شما را تصحیح می کند و یک لنز تماسی برای چشم دیگر که دید نزدیک شما را تصحیح می کند. لنزی که برای فاصله دور استفاده می شود معمولا برای چشم غالب شما در نظر گرفته می شود.

با مونوویژن، چشمی که برای فاصله دور تصحیح شده است کمی فاصله نزدیک را تار خواهد دید و چشمی که برای دید نزدیک تصحیح شده است دیدن اجسام دور کمی برایش تار به نظر خواهد رسید. اما با هر دو چشم باز، معمولا نتیجه رضایت بخش خواهد بود و دید نزدیک و دور راحت و شفاف خواهد بود.

بنابراین، اسم دید تک چشمی کمی گمراه کننده خواهد بود. دو چشم همچنان باهم کار می کنند مثل یک تیم بنابراین شما می توانید در تمام فواصل خوب و واضح ببینید. با این وجود مونوویژن ممکن ات از نظر تطبیق سخت به نظر آید، اما اکثر افراد به راحتی با آن تطابق پیدا می کنند و حتی متوجه این مسئله نمی شوند که کدام چشم دور و کدام چشم نزدیک را می بیند زمانی که هر دو چشم باز هستند.

انواع لنز تماسی مونوویژن

با توجه به نیازهای روزانه ی دیداری شما و اینکه عکس العمل شما به لنز تماسی مونوویژن چگونه است، چشم پزشک ممکن است پیشنهاد خاصی مخصوص نیازهای شما ارائه دهد.

انواع لنز تماسی مونوویژن:

  • مینی مونوویژن: در این نوع، به مقدار کمتری قدرت بزرگنمایی به دید نزدیک اضافه می شود. این نوع از لنز تماسی معمولا برای افرادی که لنز تماسی مونوویژن استاندارد وضوح قابل قبولی برای فواصل دور را برایشان فراهم نمی کند، مناسب است. این افراد کارهای از فاصله نزدیک زیادی انجام نمی دهند یا بدون عینک مطالعه هم می توانند کارهای خود را به خوبی انجام دهند.

یک مثال خوب از این افراد، کسانی هستند که زمان زیادی از وقت خود را به رانندگی و زمان کمتری را پای کامپیوتر یا مطالعه کردن می گذرانند، اما می خواهند بدون استفاده از عینک طبی قادر به خواندن منوی رستوران باشند.

با این وجود شخصی با لنز تماسی مونوویژن مینی ممکن است نیاز به استفاده ی بیشتری از عینک مطالعه داشته باشد تا شخصی که از لنز تماسی مونوویژن استاندارد استفاده می کند.

  • مونوویژن اصلاح شده: در این نوع، یک لنز تماسی تک دید برای دیدن فواصل دور در نظر گرفته می شود، و یک لنز تماسی دو کانونی برای دیدن فواصل نزدیک. مونوویژن اصلاح شده، مثل مونوویژن مینی می تواند فواصل دور را واضح تر و روشن تر به نظر آورد نسبت به مونوویژن استاندارد در حالی که برای دید نزدیک در بسیاری از کارهای نزدیک نیاز به عینک مطالعه نخواهد بود.

قدرت دید فاصله دور لنز تماسی دو کانونی می تواند تنظیم شود تا دیدی با وضوح بیشتر را برای کارهایی که تا طول یک دست فاصله دارند فراهم کنند مثل کار با کامپیوتر.

معایب لنز تماسی مونوویژن

یکی از معایب این نوع از لنز تماسی این است که برای بسیاری از افراد وضوح دید دور بسیار تحت تاثیر قرار می گیرد، و اجسام دور را کمی تار به نظرشان می آورد.

برخی افراد دید نزدیک لنز تماسی مونوویژن را رضایت بخش نمی دانند و بر این عقیده هستند که با این لنز تماسی هنوز هم وابسته به عینک مطالعه خواهند بود.

و همین طور، درست است که با لنز تماسی مونوویژن دو چشم باهم مثل یک تیم کار می کنند، گاهی اوقات می تواند باعث کمی اختلال در ادراک عمق شود.

ارسال شده در 1399-10-10 همه مقالات, سن و بینایی 0 742

مقالات مرتبط:

همه چیز در مورد رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی یک مشکل چشمی است که وابسته به دیابت است، و زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی داخل چشم به دلیل فشار...

مشکلات چشمی و بینایی در شصت سالگی

همین طور که سال به سال پیرتر می شویم، چشمان و دید ما نیز مسن تر می شود. با دانستن نشانه ها و علائم مشکلات چشمی شما می...

چرا دیابت خطر ابتلا به بیماری های چشمی را افزایش می دهد؟

مبتلا شدن به دیابت می تواند اتفاقی باشد که به صورت کلی زندگی شما را تغییر می دهد، و می تواند تا عادت کردن به وضعیت...

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0