اسکن (OCT) همه چیز در مورد او سی تی

اسکن (OCT) همه چیز در مورد او سی تی

زمانی که به چشم پزشک مراجعه می کنید، ممکن است معاینه چشم شما یک معاینه ساده باشد و یا ممکن است که چشم پزشک شما به دستگاه های پیشرفته دسترسی داشته باشد و این امکان را داشته باشد که تصویری عمقی از چشم بگیرد و سلامت کلی چشم شما را از این طریق بررسی کند. مثلا از چشم شما اسکنی برای بررسی بیماری های چشمی بگیرد.

معاینات چشم در سالهای اخیر می تواند شامل تست ها و چک آپ های زیادی باشد تا هم میزان بینایی شما سنجیده شود و هم از لحاظ فیزیکی وضعیت چشم شما بررسی شود. باید از تکنولوژی های جدید برای در اختیار گذاشتن چنین فرصتی تشکر کنیم.

یکی از مثال های این تکنولوژی های جدید توموگرافی انسجام نوری یا او سی تیOCT است. این اسکن، اسکنی است که معمولا در بیمارستان انجام می شود و می تواند در داخل مطب چشم پزشک نیز انجام شود. این تکنولوژی مقاطع تصویربرداری مجزایی را در اختیار قرار می دهد تا به صورت دقیق تری بتوان شبکیه را مورد بررسی قرار داد.

حالا ببینیم که در اسکن او سی تی چه اتفاقی می افتد و فوایدی که این تکنولوژی برای سلامت چشم به همراه می آورد چیست.

اسکن او سی تی چیست؟

بسیاری از بیماری های چشمی می توانند بدون هیچ علامتی برای شما پیش بیایند. بنابراین اگر دید و چشمان شما بی نقص به نظر می رسند، برای چشم پزشک شما مفیدتر خواهد بود اگر با معاینات اضافه تصویر دقیق تری از سلامت چشمان شما داشته باشد.

به طور اختصاصی، اسکن او سی تی به شناسایی مشکلات چشمی نظیر گلوکوما، تباهی لکه زرد وابسته به سن و رتینوپاتی دیابتی کمک می کند. ممکن است چشم پزشک شما با وجود سلامت کامل چشمان شما پیشنهاد یک اسکن او سی تی را بدهد تا تصویر دقیق تری از چشم شما داشته باشد.

اسکن او سی تی به چشم پزشک شما کمک می کند که متوجه شود چه اتفاقی در داخل چشم شما در حال رخ دادن است. این اسکن، تصویری چند لایه از شبکیه شما به دست می دهد. چشم پزشک نقشه این تصاویر را بررسی می کند و میزان زخمات لایه ها را می سنجد. سر اعصاب بینایی که در پشت چشم قرار دارند نیز در این اسکن مشخص است. بنابراین اسکن او سی تی می تواند سنجش خوبی برای نارسایی های اعصاب بینایی باشد.

اسکن او سی تی چطور عمل می کند؟

تکنولوژی او سی تی از امواج نوری استفاده می کند تا تصویر شبکیه را بگیرد؛ درست شبیه اسکن اولتراسوند یا همان سونوگرافی که از امواج صدا استفاده می کند. در طی اسکن او سی تی، از شما خواسته می شود که روبروی یک دستگاه کوچک بنشینید و چانه ی خود را بر جایگاه مخصوص بگذارید. این دستگاه می تواند چشم شما را بدون اینکه با آن تماس داشته باشد اسکن کند.

اسکن هر دو چشم در آن واحد انجام می شود و کاملا بدون درد است؛ ممکن است کمی سرگیجه پیدا کنید به خاطر نورهای درخشان که از ماشین ساطع می شود تا عکس چشم شما را بگیرد اما نگران نباشید چون به زودی برطرف می شود.

با انجام دادن چندین اسکن او سی تی در طی چندین سال، چشم پزشک شما می تواند تغییرات اساسی در میزان ضخامت لایه ها را متوجه شود. تغییر ضخامت لایه ها می تواند نشانگر اولین نشانه های مشکلات چشمی باشد، و تشخیص زودهنگام آن درمان و مدیریت این مشکلات چشمی را آسان تر می کند.

چطور می توان برای اسکن او سی تی وقت گرفت؟

اسکن های او سی تی معمولا برای افراد بالای بیست و پنج سال سن توصیه می شود یا اگر خطر ابتلا به مشکلات چشمی در شما بالا باشد مثل گلوکوما. بسیاری از چشم پزشکان در مطب خود به اسکن او سی تی دسترسی دارند. شما می توانید از چشم پزشک خود درخواست اسکن او سی تی را داشته باشید.

ارسال شده در 1399-05-28 همه مقالات 0 19101
برچسب: retina, شبکیه

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0