آیا بارداری می تواند بر روی بینایی شما تاثیر بگذارد؟

آیا بارداری می تواند بر روی بینایی شما تاثیر بگذارد؟

تغییرات زیادی که در طی بارداری اتفاق می افتند معروف و شناسایی شده هستند. مثل ویار غذا، پاهای ورم کرده، ضعف صبحگاهی و تغییرات خلقی. با اینحال چند نفر از شما از این موضوع خبر دارید که بینایی نیز می تواند تحت تاثیر بارداری قرار بگیرد؟

چه شما باردار باشید یا در فکر باردار شدن باشید، بسیار مهم است که متوجه تغییرات بدن خود باشید که می تواند در طی نه ماه اتفاق بیافتد. بارداری می تواند میزان هورمون های شما را تغییر دهد که این هورمون ها بر بخش های زیادی از بدن تاثیرگذار هستند. نوسان در هورمون های شما می تواند منجر به کمی اختلال در دید شما شود؛ بنابراین مهم است که توجه کنید که اکثر خانم ها بعد از زایمان دوباره به دید قبلی خود بازمی گردند.

مشکلات بینایی در طی بارداری

اگر شما نگران دید خود در دوران بارداری هستید، بسیار مهم است که با چشم پزشک خود تماس بگیرید. فقط برای اینکه مطمئن شوید هیچ مشکل اساسی ای وجود ندارد.هورمون ها در طی بارداری می توانند کیفیت دید را به دلایل مختلفی تغییر دهند به این دلیل که بدن شما تحت تغییرات زیادی قرار می گیرد. این تغییرات معمولا موقتی هستند؛ چشم پزشک شما احتمالا از تغییر شماره عینک شما و یا هر عمل جراحی در این مدت ممانعت می کند. در ادامه به برخی از تغییرات دید در دوران بارداری توجه کنید.

چشمان خشک

هورمون های شما در طی بارداری ممکن است که موجب چشمان خشک شوند. بر طبق تغییر در میزان و مقدار تولید اشک در چشمان شما این اتفاق رخ می دهد. شما ممکن است نشانه هایی نظیر افزایش اشک، دید میانی تار یا دچار اختلال یا حس سوزش داشته باشید. این اتفاق به دلیل تولید کمتر مواد چربی غدد روان کننده که در بالا و زیر پلک ها قرار دارند می افتد. شما می توانید این مشکل را با قطره های چشمی برطرف کنید که در دوران بارداری منعی ندارند اما قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

خطاهای انکساری

بارداری می تواند گاهی اوقات چگونگی انکسار نور توسط چشمان شما را تحت تاثیر قرار دهد. به این معنی که ممکن است در دیدن اشیا در فاصله ی دور دچار مشکل شوید که به نزدیک بینی معروف است. این اتفاق به خاطر احتباس آب در چشم شما می افتد که می تواند باعث ضخیم شدن قرنیه شود و سطح چشم را دچار تغییر کند. اگر این مشکلات ضعیف و جزئی هستند توصیه می شود که تا پایان بارداری برای هر گونه اقدامی دست نگه دارید تا بعد از آن با صلاحدید پزشک تغییرات لازم را انجام دهید. علاوه بر احتباس آب در چشم که قرنیه را تحت تاثیر قرار می دهد شما ممکن است چشمان پف آلود را نیز تجربه کنید.

سردردهای میگرنی

برخی از خانم ها با سردرد های زیادی در طی بارداری مواجه می شوند که در ابتدای بارداری شدیدتر است. این سردردها به دلیل تغییرات هورمونی است و ممکن است موجب حساسیت به نور نیز بشود. قبل از اینکه از قرصی برای کاهش سردردهای میگرنی استفاده کنید با پزشک خود مشورت کنید.

شاید کمتر در معرض نور قرار گرفتن برای شما مفید باشد تا از سردردهای میگرنی بکاهد، همچنین استفاده از عینک آفتابی یا خاموش کردن نورها به شما کمک می کند. سردردها گاهی می توانند نشانه ای از پره اکلامپسی یا فشار خون بالا در بارداری باشند که می تواند باعث دید تار یا دیدن نورهای چشمک زن شوند.

به تغییرات دید خود در طی بارداری توجه کنید

هر تغییری در دید شما باید همیشه توسط یک متخصص مورد بررسی قرار بگیرد. گاهی اوقات مشکلات بینایی می توانند به معنی مشکلات جدی تری باشند در طی بارداری، مثل پره اکلامپسی یا فشار خون بالا.

اگر شما به دیابت مبتلا هستید، بارداری می تواند هر مشکل قبلی ای را بدتر کند مثل رتینوپاتی دیابتی. شما ممکن است دچار دیابت بارداری شوید که می تواند در طی بارداری پدیدار شود و پس از آن کاملا برطرف شود، که این مسئله باعث تاری دید می شود.

با قادر بودن به شناسایی هر گونه تغییری در دید خود، چشم پزشک شما می تواند بهترین درمان را برای کمک به شما انجام دهد. بسیار مهم است که در طی بارداری تغذیه مناسبی داشته باشید و آب زیادی بنوشید، تا بهترین سلامت دید را برای خود به ارمغان آورید.

 

ارسال شده در 1399-04-18 همه مقالات 0 765

مقالات مرتبط:

نسخه نمره چشم چیست و چگونه آن را بخوانیم؟

سردرآوردن از نسخه عدسی عینک طبی کمی گیج کننده به نظر می رسد، با تعداد زیادی عدد و کلمات مخفف شده، بهترین راه بیخیال...

چرا دچار دید مه آلود می‌شویم؟

تجربه ی هر تغییری در دید می تواند کمی دردسرساز باشد. اگر شروع به تجربه ی نشانه های غیرمعمول مربوط به بینایی خود شده...

همه چیز در مورد رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی یک مشکل چشمی است که وابسته به دیابت است، و زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی داخل چشم به دلیل فشار...

چه اتفاقی در چهل سالگی برای چشم ها می‌افتد؟

این مسئله برای چشمان شما بسیار طبیعی است که در طی زمان دچار تغییرات شوند. افراد معمولا بزرگترین تغییرات بینایی را در...

چگونه استرس می تواند بر بینایی تاثیر بگذارد؟

بی شک هر کسی تا بحال در طی زندگی خود استرس را تجربه کرده است، این استرس ممکن است ناشی از کار، مشکلات خانوادگی یا...

مشکلات چشمی و بینایی در شصت سالگی

همین طور که سال به سال پیرتر می شویم، چشمان و دید ما نیز مسن تر می شود. با دانستن نشانه ها و علائم مشکلات چشمی شما می...

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0