عدسی تدریجی و سازگاری با آن

عدسی تدریجی و سازگاری با آن

عدسی های افزایشی پروگرسیو یا به طور مخفف (PAL) تغییری اساسی و قدمی بزرگ در تکنولوژی عدسی ها از عدسی های دوکانونی قدیمی داشته است. با وجود تکنولوژی پیشرفته، تصورات غلطی در مورد سختی انطباق با آنها وجود دارد. در حقیقت، عدسی مناسب برای شما در طراحی برای شما شخصی سازی می شود تا با لایف استایل یا سبک زندگی شما انطباق لازم و کافی را داشته باشد و زمان محدودتری از آن چیزی که تصور می کنید برای انطباق نیاز داشته باشید.

همچنان که سن بالا می رود، عدسی شفاف داخل چشم ما انعطاف کمتری پیدا می کند. به این معنی که ما نیاز به پشتیبانی برای بهتر دیدن داریم. این عارضه را به نام پیرچشمی می شناسیم و برای همه افراد اتفاق می افتد و معمولا در حدود چهل سالگی روی می دهد.

در این مقاله از عینک نور، ما در مورد عارضه ها، علائمی که ممکن است در هنگام استفاده از عدسی های پراگرسیو با آن مواجه شوید و چگونگی انطباق با آنها و اهمیت شخصی سازی در عدسی های پراگرسیو بحث خواهیم کرد.

سازگاری با عدسی های پراگرسیو، عارضه ها و علائم

به احتمال زیاد حرف و حدیث های مربوط به سختی سازگاری با عدسی های پراگرسیو را تا به حال شنیده اید. بیشترین ترسی که ما در مورد آن از مشتری های خود شنیده ایم در هنگام بالا و پایین رفتن از پله هاست و حس ناراحتی که استفاده از این عدسی ها در این مواقع ایجاد می کند. این مشکلات احتمالا به این خاطر برای شما ایجاد می شود که قدرت یا دیوپترها در عدسی های پراگرسیو یا تدریجی به تدریج از دور به نزدیک تغییر می کند. این تفاوت عدسی تدریجی با عدسی تک دید است در عدسی تک دید در تمام سطح عدسی تنها یک قدرت وجود دارد و در عدسی دوکانونی دو قدرت فیکس شده در دو قسمت عدسی برای دور و نزدیک وجود دارد.

شما به این علائم و نشانه ها عادت خواهید کرد، اما ما در اینجا آنها را معرفی می کنیم تا بدانید در انتظار چه چیزهایی باید باشید:

  • سردرد
  • مشکلات درک عمق یا اینکه متوجه نمی شوید که اجسام در چه فاصله ی دقیقی از شما قرار دارند.
  • سرگیجه یا حالت تهوع
  • حس گیج خوردن و شناوری
  • حس ناراحتی یا عدم اطمینان در استفاده از پله ها
  • اعوجاج در دید محیطی که حسی مثل باریک شدن میدان دید را ایجاد می کند.
  • سختی در پیدا کردن انطباق در طی چند دقیقه ی اول استفاده
  • داشتن مشکل در فواصل مختلف نزدیک و میانه

این لیست شاید به نظر بسیار طویل و طولانی بیاید، اما امکان دارد که شما هیچ کدام از آنها را هم تجربه نکنید. اگر شما جزو دسته ای هستید که این مشکلات را تجربه کرده اید، اصلا جای نگرانی نیست به این خاطر که شما به زودی با این عدسی سازگار می شوید و نشانه ها و علائم از بین خواهند رفت. سازگار شدن با عدسی تدریجی نیاز به استفاده ی شما از سر، چشم ها و طرز قرار گرفتن بدنتان کمی متفاوت تر از گذشته دارد تا بیشترین بهره را از این عدسی های پراگرسیو ببرید. هر چه عدسی تدریجی شما بیشتر برای شما شخصی سازی شود سازگاری سریع تر اتفاق می افتد.

فواید عدسی تدریجی آنقدر زیاد هست که کیفیت جدیدی را به لایف استایل شما اضافه کند و ارزش زمان سازگار شدن با آن را داشته باشد.

چطور هر چه سریع تر با عدسی تدریجی یا پراگرسیو سازگار شوید

عوامل مختلفی وجود دارد که شما می توانید با عدسی تدریجی با سرعت بیشتری سازگار شوید. برخی از این راه کارها شامل تغییر روش استفاده ی شما از عینک است، و برخی دیگر شامل روش های ساده ای هستند که شما با چشم پزشک خود طی می کنید تا عینک خود را شخصی سازی کنید.

چطور با عدسی تدریجی خود سریع تر سازگار شوید:

  • از این عینک به عنوان عینک اصلی خود استفاده کنید. اگر برای راحت کردن خودتان مدام به عینک قبلی خود رجوع کنید مدت زمان خیلی خیلی بیشتری را می طلبد تا با این عدسی تدریجی جدید سازگار شوید.
  • شما نیاز دارید که فضاهای جدیدی را در عدسی تدریجی خود پیدا کنید و از آنها استفاده کنید به جای اینکه هر قسمتی راحت تر بود را مورد استفاده قرار دهید. سه بخش اصلی در عدسی پراگرسیو شما وجود دارد: دور، میانه و نزدیک. مناطق روی عدسی تدریجی خود را پیدا کنید و سعی کنید به درستی از این فضاها استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که فریم عینک مناسبی را با توجه به فرم صورت خود انتخاب کرده اید.
  • اطمینان حاصل کنید که چشم پزشک شما عدسی را به روش مناسب و وسیله ی مناسبی اندازه زده است.
  • در معاینه، در مورد فعالیت های اصلی خود نظیر علاقه مندی هایتان در محل کار، با خانواده و غیره صحبت کنید. با دانستن تمام نیازهای شما، چشم پزشک می تواند طراحی عدسی مناسبی را با توجه به لایف استایل شما شخصی سازی کند.

شخصی سازی عدسی برای شما

نمره ی عینک شما در عدسی تدریجی تغییر می کند این تغییر از دور تا میانه و نزدیک متغییر است؛ که به این دامنه کوریدور می گویند. مهم ترین مطلبی که نیاز است در مورد عدسی پراگرسیو بدانید این است که این عدسی ها می توانند با لایف استایل یا سبک زندگی شما شخصی سازی شوند تا بالاترین و موثرترین عملکرد را برای شما به ارمغان آورند که این مسئله شامل همان کوریدور عدسی شما می شود.

زمانی که عدسی تدریجی جدیدی را انتخاب می کنید، مطمئن شوید که انتخاب مناسبی برای شماست. هر چه بیشتر طراحی یا همان کوریدور عدسی با نیازهای شما سازگارتر باشد، سریع تر و ساده تر با عدسی تدریجی جدید خود سازگار خواهید شد.

شخصی سازی به چه معنی است؟ اگر شما زمان زیادی را به مطالعه کتاب، یا نگاه کردن به نمایشگرها و اجسام نزدیک به صورت خود سپری می کنید، شما به عدسی ای نیاز دارید که بیشتر بر روی اجسام نزدیک فوکوس کند. اگر شما زمان زیادی را در فضای باز سپری می کنید پس شما درجه مشابهی از پشتیبانی برای اجسام نزدیک را نخواهید داشت، و عدسی های شما بیشتر بر روی فواصل دور و میانه فوکوس خواهند کرد.

چرا باید از عدسی پراگرسیو یا تدریجی استفاده کنید؟

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد چرا باید این همه سختی و مراحل مختلف را طی کنید تا با یک عدسی تدریجی یا پراگرسیو سازگار شوید؛ بعضی از اثرات این عدسی ها به شدت آزاردهنده به نظر می آیند. به ما اعتماد کنید، با تمام این اوصاف هنوز هم استفاده از عدسی تدریجی ارزش اش را دارد اگر شما نیاز به دو عینک برای درست دیدن دارید.

عدسی تدریجی یا پراگرسیو به این معنی است که نیازی نیست شما مدام عینک خود را عوض کنید مگر در مواقع خاص. شاید هنوز دوست داشته باشید عدسی طبی خود را تبدیل به آفتابی یا عینک آفتابی پلاریزه کنید برای روزی که در فضای باز هستید یا زمانی که در حال رانندگی هستید یا حتی عینکی برای استفاده با کامپیوتر با امکانات ویژه داشته باشید تا ساعت های سپری شده در جلوی نمایشگر را با آن سپری کنید.

یک جفت عدسی پراگرسیو یا تدریجی شخصی سازی شده با زندگی شما منطبق می شود، پس شما باید برای تقریبا تمام کارهایتان از آن استفاده کنید. این عدسی های به شما کمک می کنند که زمانی را که برای درست کردن یک شام بی نظیر در آشپزخانه سپری می کنید به راحتی میان خواندن دستور پخت درست کردن غذا و هر چیزی در این میان احساس راحتی کنید.

نکته ای در مورد عدسی های دو کانونی

شاید شما اصرار داشته باشید که با عدسی دوکانونی خود بمانید به جای آنکه آنها را با عدسی تدریجی جایگزین کنید. جایگزینی عدسی های دوکانونی می تواند تجربه ی طبیعی تر و سیال تری را برای شما به ارمغان آورد و با توجه به سازگاری با فواصل مختلف احساس راحتی بهتری داشته باشید به جای آنکه تنها در دو ناحیه احساس دید راحت داشته باشید.

چالش برانگیز ترین قسمت سازگار شدن با عدسی پراگرسیو یا تدریجی احساس کمی گیجی است تا زمانی که شما مناطق درست را پیدا کنید و به آنها عادت کنید که این مسئله معمولا به صورت خود به خودی و بسیار سریع اتفاق می افتد.

 

 

ارسال شده در 1399-04-07 همه مقالات, سن و بینایی 0 2251

مقالات مرتبط:

نور آبی حقایق و افسانه ها

در سال های اخیر داستان های زیادی در رسانه ها در ارتباط با نور آبی وجود داشته است، و در مورد تاثیری که بر روی سلامت ما...

رتینوبلاستوما یا تومور شبکیه چیست؟

در حدود پنجاه مورد از ابتلا به رتینوبلاستوما در طی یک سال در انگلستان شناسایی شده اند و یا یک کودک در هفته. این آمار...

علائم جسم خارجی در چشم و مشکلات ناشی از آن

اجسام خارجی نظیر تکه های پلاستیک، چوب یا فلز گاهی می توانند وارد چشم شوند. زمانی که این اتفاق رخ می دهد مشکلاتی برای...

همه چیز در مورد رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی یک مشکل چشمی است که وابسته به دیابت است، و زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی داخل چشم به دلیل فشار...

چه اتفاقی در چهل سالگی برای چشم ها می‌افتد؟

این مسئله برای چشمان شما بسیار طبیعی است که در طی زمان دچار تغییرات شوند. افراد معمولا بزرگترین تغییرات بینایی را در...

چگونه سلامت چشم خود را حفظ کنیم؟

سلامت چشمان شما درست به اندازه ی سلامتی بدن شما مهم است. شما با مسواک زدن مراقب دندان هایتان هستید و به دندان پزشک سر...

جلوگیری از آلودگی و عفونت چشم ها

عفونت چشم ها می تواند حس ناراحتی و یا درد بسیار شدیدی را ایجاد کند. این اتفاق زمانی می افتد که باکتری های مضر، قارچ...

چگونه تب یونجه بر چشمان شما تاثیر می گذارد؟

در فصل بهار و تابستان با اینکه آب و هوا رو به مساعد بودن می گذارد اما ممکن است که شما از آلرژی ای به نام تب یونجه رنج...

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0