چگونه تب یونجه بر چشمان شما تاثیر می گذارد؟

چگونه تب یونجه بر چشمان شما تاثیر می گذارد؟

در فصل بهار و تابستان با اینکه آب و هوا رو به مساعد بودن می گذارد اما ممکن است که شما از آلرژی ای به نام تب یونجه رنج ببرید. تب یونجه تعداد قابل توجهی از افراد جامعه را درگیر می کند و یک واکنش آلرژیک است که خیلی از افراد از آن رنج می برند. این نوع آلرژی با گرده ی گیاهان و گرده افشانی ارتباط دارد. گرده گیاهان می تواند با چشمان، دهان، بینی یا گلوی شما تماس پیدا کند و یک واکنش آلرژیک در شما به وجود آورد.

با دانستن عواملی که منجر به تب یونجه می شوند، شما می توانید راه هایی برای کم کردن تاثیرات آن پیدا کنید و علائم و نشانه های آن را کم کنید.

چه عواملی منجر به تب یونجه می شوند؟

واکنش های آلرژیک که تجربه می کنید معمولا به دلیل واکنش بیش از اندازه ی بدن به گرده گیاهان اتفاق می افتد که باعث می شود سیستم ایمنی بدن مواد شیمیایی را آزاد کند که مانع پخش موادی شود که بدن به اشتباه تصور می کند که یک عامل بیماری زا است. این مواد شیمیایی آزاد شده معمولا اصلی ترین عامل نشانه هایی هستند که تب یونجه در بدن به وجود می آورد.

انواع مختلف گرده های گیاهان می توانند منجر به ابتلا به تب یونجه شود. به صورت کلی، ماه های مبتلا شدن به تب یونجه معمولا از اواسط فروردین تا اوایل مهرماه است؛ درست همزمان با فرح انگیزترین فصل های سال! گرده درختان معمولا در اواسط فروردین تا اواخر خرداد ماه بیشتر هستند که در ادامه گرده ی چمن ها تا اوایل مرداد ماه است. نوع سوم، گرده ی علف های هرز است که معمولا از اوایل مرداد ماه تا اواسط مهرماه بسیار زیاد است. بیشترین نوع گرده ای که افراد به آن واکنش آلرژیک نشان می دهند گرده ی چمن ها است.

چگونه تب یونجه تاثیر خود را بر چشم ها می گذارد؟

تب یونجه منجر به اشکال مختلفی از ناراحتی در بدن می شود که ممکن است شما تنها علائم ضعیفی از آن را تجربه کنید. برخی از علائم معمول این آلرژی یا حساسیت فصلی شامل خارش، سوزش و حساس شدن چشم ها، قرمزی و اشک آلود شدن آنها است.

خارش چشم ها ناشی از حساسیتی است که به خاطر نشستن گرده ی گیاهان بر روی یا نزدیک به چشم ها اتفاق می افتد. دقیقا مشابه زمانی که گرد و خاک وارد چشمان شما می شود. زمانی که چشمان شما دچار خارش شدند، شروع به قرمز شدن می کنند همانطور که واکنش التهابی وارد عمل می شود. این واکنش اینطور در بدن طراحی شده است تا زمانی که جسمی خارجی وارد چشم شد با این مکانیزیم موجب خارج شدن آن از چشم ها شود. قرمز شدن چشم همچنین می تواند حاصل خاراندن چشم ها باشد که تنها کاری که این کار برای چشمان شما انجام میدهد شدیدتر شدن حساسیت و خارش چشم ها است!

در اکثر موارد ابتلا به تب یونجه، چشمان اشک آلود یکی از اصلی ترین نشانه هایی است که تجربه می کنید؛ این یکی دیگر از مکانیزم های دفاعی بدن است که موجب خارج کردن عامل حساسیت زا می شود. به این طریق که اشک بیشتری تولید می کند که آن عامل خارجی را از چشم ها خارج کند. این در حالی است که چشمان اشک آلود ممکن است به صورت موقت باعث تار شدن دید شما شوند و مسئله ای است که معمولا بعد از مدتی برطرف می شود.

یکی دیگر از نشانه های تب یونجه چشمان پف آلود و ورم کرده است. این تورم مایع بیشتری را به بافت های تحت تاثیر تزریق می کند. تورم چشم ها معمولا بیشتر از علائم دیگر ماندگار است به این خاطر که رگ های خونی به زمان بیشتری نیاز دارند تا به اندازه ی استاندارد خود برگردند.

گرده ی گیاهان می تواند موجب تورم کانژکتیوا یا ملتحمه یا غشای چشم شود. غشای چشم یک لایه ی بی رنگ و نازک است که سطح چشم و قسمت داخلی پلک ها را پوشانده است. التهاب غشای چشم می تواند یکی از دلایل ناراحتی در چشمان شما باشد. تب یونجه تاثیرات موقتی می تواند بر دید شما داشته باشد و آسیب های طولانی مدت بسیار بعید و دور از ذهن است.

جلوگیری از نشانه های تب یونجه

شما می توانید چند قدم مثبت در جهت عدم ابتلا به عوامل آلرژی زا بردارید، مخصوصا زمانی که احتمال آن زیاد است. خوب است که بدانید میزان گرده ی گیاهان معمولا در طی اواسط روز و اوایل بعداظهر در بیشترین میزان خود قرار دارد. گرده ها همچنین بعد از بارش باران به میزان قابل توجهی کم می شوند.

یکی از بهترین روش ها برای درمان تب یونجه مصرف قرص های آنتی هیستامین است. هیستامین اصلی ترین ماده ی شیمیایی است که در هنگام واکنش های آلرژیک در بدن ترشح می شود. با مصرف قرص های آنتی هیستامین، شما می توانید از داشتن چشم های اشک آلود و خارش دار جلوگیری کنید. قطره های آنتی هیستامین نیز موجود است و در صورت نیاز می توانید از آنها استفاده کنید.

اگر از لنز تماسی استفاده می کنید در نظر داشته باشید که در این زمان استفاده از عینک تصمیم بهتری است. لنزهای تماسی می توانند عوامل آلرژی زا را در طی زمان در خود جمع کنند و از سوی دیگر عینک می تواند مانع ورود گرده های گیاهان به چشمان شما شود.

دانستن این مطلب می تواند برای شما مفید باشد که مصرف الکل میتواند علائم و نشانه های تب یونجه را تشدید کند. اگر از تب یونجه رنج می برید، در نظر داشته باشید که مصرف الکل را در این زمان کاهش دهید.

یکی از کارهایی که هنگام ابتلا به تب یونجه به شما کمک می کند، غوطه ور کردن چشم ها در آب سرد به صورت مرتب است. دوش گرفتن و تعویض لباس ها هم می تواند به شما بسیار کمک کند. اگر زمانی را در خارج از منزل به سر برده اید؛ این کار می تواند به راحت شدن از شر عوامل آلرژی زایی شود که در نزدیک چشمان شما یا بر روی بدن شما قرار دارند.

ارسال شده در 1399-04-04 همه مقالات 0 1138

مقالات مرتبط:

نور آبی حقایق و افسانه ها

در سال های اخیر داستان های زیادی در رسانه ها در ارتباط با نور آبی وجود داشته است، و در مورد تاثیری که بر روی سلامت ما...

رتینوبلاستوما یا تومور شبکیه چیست؟

در حدود پنجاه مورد از ابتلا به رتینوبلاستوما در طی یک سال در انگلستان شناسایی شده اند و یا یک کودک در هفته. این آمار...

علائم جسم خارجی در چشم و مشکلات ناشی از آن

اجسام خارجی نظیر تکه های پلاستیک، چوب یا فلز گاهی می توانند وارد چشم شوند. زمانی که این اتفاق رخ می دهد مشکلاتی برای...

همه چیز در مورد رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی یک مشکل چشمی است که وابسته به دیابت است، و زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی داخل چشم به دلیل فشار...

چه اتفاقی در چهل سالگی برای چشم ها می‌افتد؟

این مسئله برای چشمان شما بسیار طبیعی است که در طی زمان دچار تغییرات شوند. افراد معمولا بزرگترین تغییرات بینایی را در...

چگونه سلامت چشم خود را حفظ کنیم؟

سلامت چشمان شما درست به اندازه ی سلامتی بدن شما مهم است. شما با مسواک زدن مراقب دندان هایتان هستید و به دندان پزشک سر...

عدسی تدریجی و سازگاری با آن

عدسی های افزایشی پروگرسیو یا به طور مخفف (PAL) تغییری اساسی و قدمی بزرگ در تکنولوژی عدسی ها از عدسی های دوکانونی...

جلوگیری از آلودگی و عفونت چشم ها

عفونت چشم ها می تواند حس ناراحتی و یا درد بسیار شدیدی را ایجاد کند. این اتفاق زمانی می افتد که باکتری های مضر، قارچ...

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0