جلوگیری از آلودگی و عفونت چشم ها

جلوگیری از آلودگی و عفونت چشم ها

عفونت چشم ها می تواند حس ناراحتی و یا درد بسیار شدیدی را ایجاد کند. این اتفاق زمانی می افتد که باکتری های مضر، قارچ ها یا ویروس ها وارد چشمان شما شوند یا در اطراف چشمان شما وجود داشته باشند. خوشبختانه، بسیاری از عفونت های باکتریایی چشم ها می توانند به صورت موثری با قطره های چشمی و پمادها درمان شوند.

این بسیار مهم است که اگر به عفونت چشمی مشکوک هستید، در اولین فرصت چشم پزشک خود را مطلع کنید تا درمان های لازم را دریافت کنید. دچار نشدن به عفونت های چشمی امکان پذیر است اگر مراقب های لازم را به عمل آورید، و اگر به نشانه ها و علائم خاص آن توجه نشان دهید.

رایج ترین علائم عفونت های چشمی

عفونت های مختلف چشمی می توانند واکنش های مختلفی را در چشمان شما به وجود آورند و می توانند قسمت های مختلفی از چشمان شما را درگیر کنند. که این قسمت ها شامل سطح جلویی چشمان شما می شود که به نام قرنیه می شناسیم. همچنین غشای نازکی که در قسمت خارجی چشم و در زیر پلک ها وجود دارد که به نام ملتحمه یا غشای چشم یا کانژکتیوا شناخته می شود.

نشانه های ابتلا به عفونت شامل چشمان قرمز، چشمان اشک آلود یا خشک، خارش و یا درد است. همچنین ممکن است حساسیت به نور، دید تار و ترشحات چشمی را تجربه کنید. این مسئله بسیار مهم است که از خود تشخیصی و خوددرمانی خودداری کنید؛ مطمئنا روند بهبودی شما با مراجعه به چشم پزشک بسیار سریع تر و موثرتر اتفاق خواهد افتاد.

انواع عفونت چشمی

سه نوع اصلی از عفونت وجود دارد؛ عفونت ویروسی، قارچی و یا باکتریایی. یکی از رایج ترین عفونت های چشمی که ممکن است با آن برخورد کنید، التهاب ملتحمه یا کانژکتیوت است که می تواند هم باکتریایی و هم ویروسی باشد. کانژکتیویت یا التهاب ملتحمه بسیار واگیردار است و نشانه های آن معمولا شامل ترشحات چشمی است که به مژه ها می چسبد، سوزش خارش و حس وجود شن ریزه در چشم ها است.

عفونت گاهی اوقات می تواند حاصل زخم قرنیه باشد. زخم یا خراش قرنیه شبیه به نوعی آبسه بر روی چشم است و اگر درمان نشده باقی بماند، می تواند منجر به مشکلات جدی شود. این مشکل به دلیل نوعی عفونت موضعی در قسمت قرنیه اتفاق می افتد که معمولا حاصل عفونت باکتریایی است.

افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند زخم قرنیه یا خراش قرنیه بسیار در آنها محتمل تر است.

درمان عفونت های چشمی

بسیار حیاتی است که شما عفونت چشمی را درمان نشده رها نکنید. به این دلیل که ممکن است منجر به بیماری های جدی تری شود. اگر مشکوک به ابتلا به عفونت چشمی باشید، چشم پزشک شما نمونه ای از ناحیه ی آلوده تهیه می کند تا تشخیص نوع عفونت را راحت تر انجام دهد. به عنوان مثال، ممکن است نوع خاصی از آنتی بیوتیک بتواند گونه ی عفونت باکتریایی چشم شما را درمان کند. بسیاری از عفونت های ویروسی خود به خود درمان می شوند یا ممکن است نیاز به استفاده از داروهای ضدویروسی داشته باشید.

چگونه از ابتلا به عفونت چشمی جلوگیری کنیم

افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند معمولا در خطر بیشتری نسبت به بقیه افراد در ابتلا به عفونت ها هستند؛ به این دلیل که برای استفاده از لنزهای تماسی شما تماس بیشتری با چشم ها دارید.

رعایت برخی نکات کمک زیادی به عدم ابتلا به عفونت چشمی می شود. یکی از روش های ساده عدم خاراندن چشم ها است و اینکه شما به صورت مدام دست های خود را با آب و صابون بشویید. مخصوصا زمانی که از لنزهای تماسی استفاده می کنید. تمیز نگه داشتن و تعویض زود به زود رو بالشتی و رو تختی نیز در بهداشت چشم ها بسیار موثر است.

ارسال شده در 1399-04-04 همه مقالات 0 1321

مقالات مرتبط:

نور آبی حقایق و افسانه ها

در سال های اخیر داستان های زیادی در رسانه ها در ارتباط با نور آبی وجود داشته است، و در مورد تاثیری که بر روی سلامت ما...

رتینوبلاستوما یا تومور شبکیه چیست؟

در حدود پنجاه مورد از ابتلا به رتینوبلاستوما در طی یک سال در انگلستان شناسایی شده اند و یا یک کودک در هفته. این آمار...

علائم جسم خارجی در چشم و مشکلات ناشی از آن

اجسام خارجی نظیر تکه های پلاستیک، چوب یا فلز گاهی می توانند وارد چشم شوند. زمانی که این اتفاق رخ می دهد مشکلاتی برای...

همه چیز در مورد رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی یک مشکل چشمی است که وابسته به دیابت است، و زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی داخل چشم به دلیل فشار...

چه اتفاقی در چهل سالگی برای چشم ها می‌افتد؟

این مسئله برای چشمان شما بسیار طبیعی است که در طی زمان دچار تغییرات شوند. افراد معمولا بزرگترین تغییرات بینایی را در...

چگونه سلامت چشم خود را حفظ کنیم؟

سلامت چشمان شما درست به اندازه ی سلامتی بدن شما مهم است. شما با مسواک زدن مراقب دندان هایتان هستید و به دندان پزشک سر...

عدسی تدریجی و سازگاری با آن

عدسی های افزایشی پروگرسیو یا به طور مخفف (PAL) تغییری اساسی و قدمی بزرگ در تکنولوژی عدسی ها از عدسی های دوکانونی...

چگونه تب یونجه بر چشمان شما تاثیر می گذارد؟

در فصل بهار و تابستان با اینکه آب و هوا رو به مساعد بودن می گذارد اما ممکن است که شما از آلرژی ای به نام تب یونجه رنج...

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0