همه چیز در مورد بلفاریت یا التهاب پلک چشم

همه چیز در مورد بلفاریت یا التهاب پلک چشم

همه چیز در مورد بلفاریت
بلفاریت یا التهاب پلک چشم یک مشکل چشمی رایج است که بیشتر در افراد بالای چهل سال دیده می شود اما می تواند در هر سنی اتفاق بیافتد. برای دانستن نشانه ها وعلائم بلفاریت و گزینه های درمان این مشکل چشمی با عینک نور در این مقاله همراه باشید.
بلفاریت یا التهاب پلک چشم یک مشکل چشمی رایج است که باعث می شود لبه ی پلک های شما دردناک و ملتهب شود. این مشکل معمولا در دهه ی چهل سنی اتفاق می افتد اما در هر سنی امکان ایجاد آن وجود دارد.
انواع بلفاریت یا التهاب پلک چشم
دو نوع اصلی از بلفاریت وجود دارد:

  • بلفاریت قدامی- زمانی که پوست اطراف و پایین پلک چشم ورم می کند.
  • بلفاریت خلفی- زمانی که غدد میبومین در داخل پلک چشم متورم می شوند.

از آنجایی که علل هر کدام از انواع بلفاریت بهم وابسته هستند، این امکان وجود دارد که به هر دو نوع بلفاریت مبتلا شوید.


علائم و نشانه ها
بلفاریت می تواند با نشانه های مختلفی ظهور پیدا کند که بستگی به دلیل آن دارد مثل:

پلک های حساس و دردناک
پلک های چسبنده که در هنگام صبح به راحتی از هم باز نمی شوند
مژه های پوسته پوسته یا چرب
احساس ناخوشایند و گزگز کردن در چشم ها
فتوفوبیا یا حساس شدن به نور
تورم در لبه ی پلک ها
لنزهای تماسی به هنگام استفاده حس ناخوشایندی را در چشم به وجود می آورند
رشد غیرطبیعی مژه ها
در موارد خیلی شدید، امکان از دست دادن مژه ها وجود دارد
این نشانه ها معمولا در هنگام بیدار شدن از خواب می توانند شدید تر باشند، ومعمولا دو چشم را درگیر می کنند. از آنجایی که تعداد زیادی مشکل چشمی وجود دارد که می توانند
به بلفاریت مربوط باشند، احتمال تجربه ی نشانه ها و علائم دیگری نیز وجود دارد:
اگرشما از درماتیت سبوره ای رنج می برید (زمانی که پوست شما چرب و پوسته پوسته می شود)، شما ممکن است پوست چرب و شوره سر را نیز تجربه کنید.
اگر شما مشکل پوستی دارید به نام رزاسه، این بیماری باعث ایجاد لکه ها و قرمزی در پوست صورت می شود.
اگر شما به سندروم خشکی چشم مبتلا هستید، چشمان شما می توانند قرمز و متورم شوند.
عوارض بلفاریت
تعدادی از عوارض که مرتبط با بلفاریت هستند وجود دارد که البته شدید نیستند. برخی از این عوارض می توانند بر روی بینایی تاثیر بگذارند، اما شناسایی و درمان آنها می تواند از بروز آسیب جدی جلوگیری کند.

سندروم چشم خشک
سندروم چشم خشک زمانی است که چشمان شما به میزان لازم اشک تولید نمی کنند یا اشک چشمان شما به سرعت خشک می شود. این مسئله می تواند در التهاب چشم ها ریشه داشته باشد، و حس سوزش و گزگز کردن را ایجاد کند. بیماری هایی نظیر رزاسه ودرماتیت سبوه ای می توانند بر تولید اشک چشم تاثیر بگذارند و منجر به سندروم چشم خشک شوند همانطور که بلفاریت می تواند منجر به ابتلا به این سندروم شود.
التهاب ملتحمه یا کنژکتیوت
التهاب ملتحمه زمانی اتفاق میافتد که لایه ی غشایی که بر روی حدقه چشم و داخل پلک ها قرار دارد که به ملتحمه معروف است متورم شود. این اتفاق می تواند به خاطر عفونت باکتریایی ایجاد شود که منجر به ورم می شود. التهاب ملتحمه معمولا بعد از چند هفته برطرف می شود، اما اگر مطمئن هستید که به التهاب ملتحمه دچار شده اید حتماباید با چشم پزشک خود صحبت کنید.
کیست میبومین
کیست میبومین در داخل پلک شما متورم می شود که می تواند به دلیل تورم غده میبومین اتفاق بیافتد. غدد میبومین شما جایی هستند که قسمت چرب اشک شما تولید می شود، و این غدد می توانند به دلیل بلفاریت متورم شوند. این کیست ها به ندرت موجب آسیب میشوند مگر اینکه عفونی شوند که در این صورت چشم پزشک یا دکتر عمومی شما برایشما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد.
این عارضه معمولا خود به خود درمان می شود اما کمپرس گرم می تواند تورم را کاهش دهد، و اگر کیست از بین نرفت می تواند از طریق جراحی خارج شود.
گل مژه
گل مژه زمانی اتفاق می افتدکه فولیکول یک مژه دچار عفونت باکتریایی شود. گل مژه ها می توانند دردناک باشند بر حسب اینکه چقدر شدید هستند و معمولا ترشح چرک دارند. شما میتوانید گل مژه ی معمولی را با کمپرس گرم درمان کنید اما موارد جدی تر نیازدارند که با سوزن خشک شوند.
کراتیت یا التهاب قرنیه
کراتیت زمانی اتفاق می افتد که قرنیه آسیب ببیند، و می تواند منجر به بلفاریت شدید شود. این مسئله می تواند منجر به خراشیدگی یا زخم قرنیه شود که می تواند بربینایی شما تاثیر بگذارد.اگر شما آسیب به قرنیه را تجربه کنید احتمالا نشانه هایی نظیر فتوفوبیا، زوال بینایی و درد در چشم را تجربه می کنید اگرشما چنین نشانه هایی را داشتید شما باید با چشم پزشک خود به صورت اورژانسی تماس برقرار کنید.
دلایل ابتلا به بلفاریت
دلایل بلفاریت خلفی و بلفاریت قدامی می تواند بهم مرتبط باشد.
بلفاریت قدامی
عفونتباکتریایی- عفونت باکتریایی مثل استافیلوکوکوس معمولا مربوط به بلفاریت است. در بسیاری از افراد باکتری استافیلوکوکوس بر روی پوست بدن زندگی میکند، اما برای برخی این باکتری می تواند دلیل ایجاد تورم در پلک ها باشد.
درماتیت سبوه ای- این یک مشکل پوستی است که می تواند منجر به پوست چرب و پوسته پوسته شود و گاهی اوقات موجب شود که پلک ها حساس شوند.
دمودکس- دمودکس انگل هایی هستند که می توانند بر روی مژه ها زندگی کنند. این انگلها می توانند منجر به بلفاریت شوند در برخی افراد به این دلیل که پلک هاآسیب می بینند، یا به این دلیل که برخی افراد به این انگل ها واکنش حساسیتی بروز می دهند. دمودکس می تواند موجب بلفاریت خلفی نیز شود.



بلفاریت خلفی
بلفاریت خلفی می تواند منجر به مشکلاتی از قبیل درگیر شدن غدد میبومین شود. این غدد مسئول تولید چربی هستند که قسمتی از اشک را تشکیل می دهد و در داخل پلکها یافت می شوند. مشکلات در رابطه با غدد میبومین می تواند منجر به :
درماتیت سبوه ای- تولید بیش از حد چربی در غدد میبومین شود که با مشکل پوستی در رابطه است.
رزاسه- انسداد غدد که می تواند معمولا به خاطر رزاسه اتفاق بیافتد، مشکلی که باعث قرمز شدن پوست صورت می شود. معمولا نصف افرادی که این مشکل را دارند دچاربلفاریت نیز می شوند.
بلفاریت چگونه تشخیص داده می شود
بلفاریت به راحتی می تواند بعد از معاینه چشم پزشک شما و دریافت علائم و نشانه های شما تشخیص داده شود. اگر علائم شدید شوند و یا درمان های اولیه بی پاسخ بمانند
شما احتمالا به متخصص چشم ارجاع داده می شوید که درمان ها و آزمایش های بعدی را به شما توصیه می کند.
شما چگونه می توانید بلفاریت را درمان کنید
بلفاریت معمولا در چند دوره برگشت پذیر اتفاق می افتد، با فواصلی در میان که هیچگونه علائمی ندارد. معمولا درمانی برای بلفاریت وجود ندارد، اما حفظ بهداشت پلک ها می تواند در مدیریت علائم و نشانه ها بسیار کارآمد باشد.
بهداشت پلک ها
تمیزنگه داشتن پلک ها یکی از قسمت های مهم کنترل بلفاریت است. حتی اگر در حال حاضر شما نشانه هایی از این مشکل چشمی را ندارید، بهداشت خوب پلک ها باعث می شود که بلفاریت در چشمان شما بروز نکند.
شما می توانید پلک های خود را با توجه به این مراحل تمیز و بهداشتی نگه دارید:
استفاده از کمپرس گرم بر روی پلک ها برای پنج تا ده دقیقه می تواند چربی به وجود آمده از طریق غدد میبومین را از بین ببرد.
مالیدن یک گوش پاک کن بر روی پلک های بسته می تواند کبره و چربی به وجود آمده بر روی پلک ها را از بین ببرد.
ازیک مایع تمیز کننده با آب گرم استفاده کنید تا تمیز کردن لبه ی پلک ها راراحت تر کنید با این وجود مراقب باشید که داخل پلک ها را لمس نکنید زیراممکن است باعث سوزش و ناراحتی آنها شود.
پلک های خود را دوبار در روز تمیز کنید زمانی که نشانه های قابل توجهی را دارید و یکبار در روز زمانی که میزان آن کمتر می شود.


محلول های شستشو
برای درست کردن یک محلول شستشو شما می توانید به مقدار کمی از شامپو بچه استفاده کنید یا یک قاشق چایخوری جوش شیرین به یک چهارم پیمانه آب جوش،اجازه بدهید که آب قبل از استفاده خنک شود. البته برندهای تجاری پاک کننده یپلک چشم نیز موجود است اما ممکن است نیاز به آزمون خطا داشته باشد تامحصول موافق پوست پلک خود را پیدا کنید.
آنتی بیوتیک های موضعی
اگرتمیز کردن پلک ها کمکی به شما نکرد، دکتر شما احتمالا یک دوره آنتی بیوتیک موضعی را برای شما تجویز خواهد کرد. این آنتی بیوتیک ها می توانند برای چهار تا شش هفته استفاده شوند. و این آنتی بیوتیک های موضعی معمولا به شکل پماد، قطره چشمی و یا و کرم هستند. برای استفاده از پمادها یا کرم ها از یک گوش پاک کن یا انگشت تمیز استفاده کنید
در ابتدا ممکن است که شما برای چندبار در روز مجبور به انجام این کار باشید اما زمانی که نشانه ها خفیف شد شما فقط نیاز دارید که روزی یکبار این کار را انجام دهید
اگر از قطره آنتی بیوتیک استفاده می کنید شما نباید از لنز تماسی استفاده کنید به ایندلیل که ممکن است این قطره ی چشمی در پشت لنز تماسی جمع شود و باعث حساس شدن چشم شما شود. اگر شما اصرار به استفاده از لنز تماسی دارید احتمالا چشم پزشک شما قطره چشمی بدون مواد نگهدارنده برای شما تجویز می کند که شما میتوانید با لنز تماسی از آنها استفاده کنید.
اگر شما از بیش از یک نوع قطره چشمی استفاده می کنید باید قبل از چکاندن قطره بعدی پنج دقیقه صبر کنید.
آنتی بیوتیک خوراکی
اگردرمان های گفته شده جواب مثبتی نگرفت یا اگر پزشک شما معتقد بود که رزاسه شما بر روی علائم شما تاثیر می گذارد، احتمالا برای شما آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می شود. این دارو در عرض چند هفته تاثیرات مثبتی را نشان می دهد اما دوره ی کامل ممکن است تا سه ماه به طول انجامد، آنتی بیوتیک ها باید همیشهتا پایان دوره ی تجویز شده مصرف شوند حتی اگر شما بهبود پیدا کرده بودید.
یکی از عوارض جانبی مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی حساس شدن به نور خورشید است،به همین دلیل باید از حمام آفتاب گرفتن و یا برنزه کردن با نور ماوراء بنفش خودداری کنید.
دیگر عوارض جانبی آنتی بیوتیک خوراکی شامل اسهال واستفراغ است، و می توانند باعث عفونت مخمری واژینال در خانم ها شود. با این وجود از آنجایی که دوز این آنتی بیوتیک ها بسیار پایین است این عوارض جانبی بعید به نظر می رسند.
آنتی بیوتیک خوراکی معمولا برای زنان باردار یا شیرده یا برای کودکان زیر دوازده سال تجویز نمی شود.
درمان باقی عوارض بلفاریت
ازآنجایی که بلفاریت می تواند به بیماری های دیگر مرتبط باشد، آنها نیز به درمان نیاز دارند. استفاده از شامپوهای ضدشوره می تواند برای درماتیت سبوره ای کمک کننده باشد یا برای از بین بردن شوره سر. اشک مصنوعی می تواند برای سندروم چشم خشک استفاده شود مشکلی که درست همزمان با بلفاریت اتفاق میافتد.

 

ارسال شده در 1399-03-30 همه مقالات 0 2353

مقالات مرتبط:

نور آبی حقایق و افسانه ها

در سال های اخیر داستان های زیادی در رسانه ها در ارتباط با نور آبی وجود داشته است، و در مورد تاثیری که بر روی سلامت ما...

رتینوبلاستوما یا تومور شبکیه چیست؟

در حدود پنجاه مورد از ابتلا به رتینوبلاستوما در طی یک سال در انگلستان شناسایی شده اند و یا یک کودک در هفته. این آمار...

علائم جسم خارجی در چشم و مشکلات ناشی از آن

اجسام خارجی نظیر تکه های پلاستیک، چوب یا فلز گاهی می توانند وارد چشم شوند. زمانی که این اتفاق رخ می دهد مشکلاتی برای...

همه چیز در مورد رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی یک مشکل چشمی است که وابسته به دیابت است، و زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی داخل چشم به دلیل فشار...

چه اتفاقی در چهل سالگی برای چشم ها می‌افتد؟

این مسئله برای چشمان شما بسیار طبیعی است که در طی زمان دچار تغییرات شوند. افراد معمولا بزرگترین تغییرات بینایی را در...

چگونه سلامت چشم خود را حفظ کنیم؟

سلامت چشمان شما درست به اندازه ی سلامتی بدن شما مهم است. شما با مسواک زدن مراقب دندان هایتان هستید و به دندان پزشک سر...

عدسی تدریجی و سازگاری با آن

عدسی های افزایشی پروگرسیو یا به طور مخفف (PAL) تغییری اساسی و قدمی بزرگ در تکنولوژی عدسی ها از عدسی های دوکانونی...

جلوگیری از آلودگی و عفونت چشم ها

عفونت چشم ها می تواند حس ناراحتی و یا درد بسیار شدیدی را ایجاد کند. این اتفاق زمانی می افتد که باکتری های مضر، قارچ...

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0