دقت بینایی چیست؟

دقت بینایی چیست؟

دقت بینایی همان وضوح و روشنی دید شماست. این توانایی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و در خیلی از موارد با تجویز عینک بهبود پیدا می کند.

دقت بینایی

نداشتن دقت در بینایی ممکن است ناشی از مشکلی چشمی باشد. مثل نزدیک بینی یا دوربینی، پیرچشمی یا آستیگماتیسم. این مشکلات به راحتی با استفاده از عینک طبی قابل درمان هستند. داشتن دقت در بینایی مخصوصا برای رانندگان بسیار ضروری است. برای رانندگی کردن ایمن، دید شما باید از حداقل میزان دید استاندارد بیشتر باشد که توسط سازمان راهنمایی و رانندگی تایید می شود. برخی شلغ های خاص میزان دقت بینایی بیشتری را طلب می کنند.

نشانه های بینایی ضعیف

بینایی ضعیف نشانه های متعددی دارد. نشانه هایی از قبیل:

  • از دست دادن دید مرکزی: دیدن نقطه های کور در مرکز میدان دید
  • از دست دادن دید پیرامونی یا دید تونلی: یک ناتوانی در دیدن اطراف
  • دید تار: اجسام در فواصل خاصی خارج از وضوح دیده می شوند
  • دید ضعیف در شب و حساس شدن به نورهای درخشان.

مشکلات چشمی وابسته

ضعف بینایی ممکن است ریشه در برخی مشکلات و آسیب ها داشته باشد، مثل دیابت یا آسیب مغزی. همچنین ممکن است مربوط به مشکلات چشمی دیگر باشد که در زیر به آنها اشاره می شود.

گلوکوما

گلوکوما به گروهی از مشکلات چشمی گفته می شود که در آنها به دلیل تجمع مایع چشمی در جلوی چشم فشار ایجاد می شود و موجب آسیب به اعصاب بینایی می شود.

آب مروارید

آب مروارید زمانی اتفاق می افتد که تکه های غبارآلود در لنز چشم شکل بگیرند.

دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD)

AMD از دست دادن تدریجی دید مرکزی است که در اثر از بین رفتن ماکولا اتفاق می افتد- بخشی از شبکیه چشم که مسئول دید مرکزی- در طی زمان است.

یک معاینه ی چشمی می تواند برای شناسایی و تشخیص این بیماری بسیار ضروری باشد. این معاینه می تواند از مشکلاتی که ممکن است به دید شما آسیب برسانند جلوگیری کند و این معاینه چشمی تنها نیم ساعت به طول خواهد انجامید.

دید 20/20 چیست؟

دکتر هرمن اسنلن در سال 1862 چارت چشمی خود را از حروفی با سایزهای مختلف ساخت، مخصوصا، برای اندازه گیری دقت بینایی. اصطلاح دید 20/20 منبعی برای سنجش دید از فاصله ی 20 فوتی چارت چشمی است. زمانی که واحدهای اندازه گیری متریک باب شد، این اصطلاح به دید 6/6 تغییر پیدا کرد. به این دلیل که تست را از فاصله ی شش متری انجام می دادند. داشتن دید 20/20 یا 6/6 به این معناست که شما می توانید خطوط یکسانی از حروف را از فاصله بیست فوتی بخوانید که یک انسان با دیدی نرمال می تواند بخواند. اما این مسئله به این معنا نیست که شما دیدی کامل دارید. این تست شامل دید پیرامونی، تشخیص رنگ یا تصور عمق نمی شود. تمام این موارد در یک معاینه ی چشمی کامل انجام می گیرند و می توانند به چشم پزشک شما کمک کنند که هرگونه مشکل چشمی را شناسایی کند و بهترین روش برای داشتن دیدی کامل را به شما پیشنهاد دهد.

 

 

ارسال شده در 1399-03-24 همه مقالات 0 1535

مقالات مرتبط:

پنج نشانه برای اینکه شما باید به چشم پزشک مراجعه کنید

چشمان شما زمانی که مشکلی برای آنها پیش می آید معمولا دچار درد نمی شوند. به همین خاطر است که معاینات مرتب چشم پزشکی...

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0