آیا ممکن است کروناویروس از طریق چشم به شما سرایت کند؟

آیا ممکن است کروناویروس از طریق چشم به شما سرایت کند؟

بر طبق گفته ی سازمان بهداشت جهانی، اولین راه انتشار کروناویروس از طریق قطرات تنفسی از بینی یا بزاق دهان است که از فرد مبتلا هنگام عطسه یا سرفه کردن منتشر می شود. این قطرات زمانی که شما در فاصله ی کمتر از دو متری با فرد مبتلا قرار دارید، دریافت می شوند. اگر این قطرات را تنفس کنید و این قطرات وارد ریه ها ی شما شوند ابتلا به کووید 19 می تواند اتفاق بیافتد.

سازمان بهداشت جهانی بر شستشوی دست ها و لمس نکردن صورت تاکید کرده است. این اقدامات انتقال ویروس را از طریق دست ها به دهان، بینی یا چشم ها کاهش می دهد. زمانی که یک سطح آلوده مثل دست های نشسته با چشم ها تماس برقرار می کند، کرونا ویروس می تواند بر سطح چشم ها بنشیند. اعتقاد بر این است که ویروس می تواند از طریق ملتحمه یا غشای نازک و شفاف چشم وارد بدن شود، این غشا روی سطح چشم و داخل پلک ها را پوشانده است. انتقال از طریق چشم ها ممکن است اولین طریقه ی انتشار کروناویروس نباشد اما باید مراقب کمترین احتمالات انتقال نیز بود.

شواهد انتقال ویروس از طریق چشم

مجله ی پزشکی چشم پزشکی جاما مطالعه کوچکی را در مارس 2020 انتشار داد که در آن انتقال کروناویروس جدید از طریق چشم را بررسی کرده بود. با بررسی 38 بیمار مبتلا به کووید 19 در چین، این تحقیق نشان داد که کروناویروس جدید رفتارهایی مشابه ویروس سارس دارد. سارس یکی دیگر از اعضای خانواده ی کروناویروس است. خطر بالای ابتلا به ویروس در حفاظت نامناسب چشمان یکی از مشابهت های این ویروس ها است. بنابراین، انتقال کووید 19 از طریق چشم ها بسیار محتمل است.

مطالعه ای دیگر، در مارچ 2020 از طریق مجله چشم پزشکی انجام گرفت، که بیان می کرد انتشار از طریق چشمم بسیار محتمل است. محققین در سنگاپور وجود کووید 19 در اشک هفده بیمار مبتلا به کووید 19 را به اثبات می رساند.

این قدمی مثبت در جهت شناخت این ویروس است. این گروه از محققین حفاظت از چشم ها را در کنار شستشوی دست ها، عدم تماس دست ها با بینی و دهان را نیز توصیه کردند. همه چیز دست به دست هم می دهند تا بتوانیم انتشار ویروس را به حداقل برسانیم. شواهدی زیادی نیز حاکی از این است که یک تا سه درصد از بیماران مبتلا به کووید 19 می توانند دچار التهاب ملتحمه شوند.

چطور می توانیم انتشار ویروس کرونا را کاهش دهیم؟

بر طبق مواردی که از کرونا ویروس جدید می دانیم در اینجا به چند مورد که شما می توانید انجام دهید تا انتشار کروناویروس را در جایی که زندگی می کنید کاهش دهید، آورده شده است:

  • به طور مرتب دست ها را به صورت کامل با آب و صابون بشویید.
  • تمیزکننده های بر پایه الکل می توانند به عنوان جایگزین استفاده شوند، اما شستشو با آب و صابون ترجیح داده می شود.
  • از لمس کردن چشم ها، بینی و دهان خود تا حد امکان خودداری کنید.
  • از تماس فیزیکی با افرادی که مبتلا هستند یا امکان دارد که مبتلا شده باشند پرهیز کنید، اگر امکان پذیر است.
  • زمانی که در مکان های عمومی قرار دارید، سعی کنید فاصله ی دو متری یا بیشتر را با افراد دیگر رعایت کنید.
  • زمانی که عطسه یا سرفه می کنید، دهان و بینی خود را به وسیله دستمال بپوشانید و دستمال را در سطل زباله ی در دار بیاندازید. اگر به دستمال دسترسی ندارید، از داخل بازوی خم شده ی خود استفاده کنید تا از انتشار قطرات در هوا جلوگیری کنید.

عینک می تواند در نقش یک محافظ ظاهر شود

بر طبق گفته ی آکادمی چشم پزشکی آمریکا حتی عمل ساده ی استفاده از عینک آفتابی و یا عینک طبی به صورت مرتب و روزانه به میزان قابل توجهی حفاظت در برابر ویروس های موجود در هوا ایجاد می کند. با وجود این احتمال ورود ویروس ها از کناره های فریم عینک وجود دارد.

به اضافه ی اینکه حفاظت کمی که عینک ایجاد می کند، افرادی که از عینک طبی استفاده می کنند، تمایل کمتری نسبت به لمس چشم های خود دارند نسبت به افرادی که از عینک استفاده نمی کنند.

ماسک های صورت خطر انتقال ویروس را کاهش می دهند اما از چشمان شما حفاظت نمی کنند

بسیاری از متخصصین در زمینه ی سلامت توصیه کرده اند که از ماسک های غیرپزشکی در طول فعالیت های روزانه استفاده کنید. در حالی که قبلا استفاده از ماسک برای افرادی که به ظاهر سالم به نظر می آمدند توصیه نمی شد، اخیرا توصیه زیادی به استفاده از ماسک برای تمام افراد می شود تا افراد مبتلایی که بدون نشانه هستند نیز در انتشار ویروس سهیم نباشند.

متخصصین پیشنهاد داده اند که ماسک های با درجه ی پزشکی را برای کادر درمانی حفظ کنیم و استفاده زیاد از حد از این نوع ماسک ها نداشته باشیم.

ارسال شده در 1399-03-22 همه مقالات 0 746

مقالات مرتبط:

علائم و نشانه های کروناویروس و حساسیت یا آلرژی

هیچ زمانی بدتر از زمان آلرژی فصلی برای یک پاندمیک جهانی نمی توانست وجود داشته باشد. در حالی که می توان گفت هیچ زمانی...

چگونه در زمان ویروس کرونا عینک خود را ضدعفونی کنیم؟

با ترسی که کروناویروس در تمام جهان به راه انداخته است، با دقت هر چه بیشتری عینک خود را تمیز کنید (درست به اندازه ی...

بهداشت چشم ها و کروناویروس

حفظ و مراقبت از سلامتی شامل مراقبت از چشمان تان نیز می شود که می تواند نقش مهمی را در انتشار یا عدم ابتلا به ویروس را...

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0