عدسی های چند کانونی یا وریفوکال چطور کار می کنند ؟

عدسی های چند کانونی یا وریفوکال چطور کار می کنند ؟

عدسی های با کانون متغییر یا وریفوکال را با نام عدسی های پراگرسیو نیز می شناسند، در این مقاله با چگونگی عملکرد این نوع عدسی عینک آشنا خواهید شد، این عدسی ها به افراد کمک می کنند که اجسام را در فواصل مختلف با وضوح ببینند.

عدسی های با کانون متغییر یا وریفوکال در دسته ی عدسی های اصلاح کننده قرار می گیرند و در سال 1959 برای اولین بار توسط کمپانی اسیلور ساخته شدند. به صورت کلی این عدسی ها، این امکان را فراهم می کنند تا تمام اجسام را در فاصله دور نزدیک یا میان این فواصل بتوانید با وضوح کامل ببینید، قسمت های مختلف عدسی ها برای فواصل مختلف طراحی شده اند. عدسی های با کانون متغییر راه حلی برای مشکل پیر چشمی هستند؛ مشکلی که با بالا رفتن سن باعث کاهش توانایی چشم برای دیدن اجسام نزدیک می شود. این مشکل چشمی در افرادی که سن بالای 40 سال دارند متداول است. عدسی با کانون متغییر به نام عدسی پراگرسیو نیز شناخته می شود، این عدسی به صورت عام می تواند دو عدسی دوربین و نزدیک بین را در یک عدسی ارائه دهد تا هم برای مطالعه کردن مناسب باشد و هم برای اصلاح دید در فواصل دور.

چرا ممکن است که شما به عدسی با کانون متغییر نیاز داشته باشید

همچنان که سن شما بالا می رود، عدسی کریستالی داخل چشم شما غیرمنعطف می شود و انعطاف خود را از دست می دهند که به این معناست که شما برای دیدن اشیاء نزدیک تلاش بیشتری را نیاز خواهید داشت. این اتفاق به نام پیرچشمی یا پرسبایپیا معروف است.

از آنجایی که پیرچشمی یک وضعیت چشمی مرتبط با بالا رفتن سن است، مسئله ای نیست که شما بتوانید از آن جلوگیری کنید و یک اتفاق کاملا طبیعی است. زمانی که به سن چهل سالگی می رسید، ممکن است تغییراتی را در دید خود احساس کنید. این تغییرات همان مسئله پیرچشمی است. با تمام این اوصاف شما زمانی که تغییری را در دید خود احساس کردید حتما باید با چشم پزشک خود مشورت کنید.

تجربه ی دیدی تار در نگاه کردن به اشیاء نزدیک یا دید نامناسب زمانی که در نور کم قرار دارید تجربیاتی از پیشرفت پیرچشمی در شما هستند، شما برای اصلاح این مشکل ممکن است اشیاء را در فاصله ای دورتر نگه دارید تا بتوانید آنها را بهتر ببینید. نشانه های دیگر این مشکل چشمی سردرد، فشار یا خستگی چشم یا مشکل در تنظیم دید درست در فواصل مختلف است.

عدسی با کانون متغییر چگونه می تواند به شما کمک کند

عدسی با کانون متغییر یا وریفوکال راه حلی مدرن برای مشکل چشمی است که در حدود قرن هاست که با ماست. در گذشته مردم از عدسی های دوکانونی یا بایفوکال استفاده می کردند که هم برای مطالعه کردن و هم برای فاصله دور تجویز می شد. عدسی دوکانونی یا بایفوکال به این صورت طراحی شده است که تغییر میان فاصله دور و نزدیک بسیار ناگهانی است و یک خط مرئی در وسط عدسی آن را به دو بخش تقسیم می کند. این مسئله می تواند برای فرد که از فاصله دور به نزدیک حرکت می کند مشکل درست کند و یا برعکس.

عدسی با کانون متغییر یا وریفوکال اما تغییر دیدی تدریجی تر و نرم تر را ایجاد می کند، و راحتی بیشتری را به ارمغان می آورد. طراحی های قبلی نیازمند حرکت بالا به پایین یا حرکت سر بودند تا جای درست نگاه کردن از داخل عدسی پیدا شود. عدسی های جدید پراگرسیو ساخته شده اند تا با این مشکل مبارزه کنند. این عدسی ها برای لایف استایل شهری و امروزی و شلوغ شما ساخته شده اند نسلی جدید از عدسی های پراگرسیو که دیدی یکپارچه را برای شما به ارمغان می آورند.

 

ارسال شده در 1399-02-31 همه مقالات, سن و بینایی 0 1483

مقالات مرتبط:

نسخه نمره چشم چیست و چگونه آن را بخوانیم؟

سردرآوردن از نسخه عدسی عینک طبی کمی گیج کننده به نظر می رسد، با تعداد زیادی عدد و کلمات مخفف شده، بهترین راه بیخیال...

نزدیک بینی و پیرچشمی

آیا به تازگی زمانی که مشغول مطالعه هستید و یا متنی را در گوشی تلفن همراه خود می خوانید دچار مشکل می شوید؛ و یا شاید...

عملکرد و آناتومی چشم چگونه است؟

بینایی یکی از مهم ترین حواس پنجگانه به حساب می آید. با وجود این بسیاری از افراد هنوز نمی دانند که طرز عملکرد چشم...

پیرچشمی چیست و چه علائمی دارد؟

پیرچشمی یا پرسبایپیا یک وضعیت دوربینی در چشم پزشکی است که بر توانایی چشمان شما در دیدن اشیاء نزدیک تاثیر می گذارد....

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0