چرا دیابت خطر ابتلا به بیماری های چشمی را افزایش می دهد؟

چرا دیابت خطر ابتلا به بیماری های چشمی را افزایش می دهد؟

مبتلا شدن به دیابت می تواند اتفاقی باشد که به صورت کلی زندگی شما را تغییر می دهد، و می تواند تا عادت کردن به وضعیت جدید چالش برانگیز باشد. با تمام این اوصاف شما باید متوجه باشید که خطرات مرتبط با مبتلا شدن به دیابت چه چیزهایی است. دیابت می تواند باعث مشکلات دیگری در جاهای مختلف بدن شود من جمله چشم ها. دیابت می تواند باعث کاهش بینایی شود که البته قابل پیشگیری است با شناسایی نشانه های مشکلات چشمی مرتبط با دیابت شما می توانید از مشکلاتی که در آینده ممکن است به آن دچار شوید جلوگیری کنید.

دیابت چه تاثیری بر روی چشمان شما خواهد داشت؟

تغییرات میزان قند خون شما که به خاطر دیابت اتفاق می افتد می تواند معمولا بر روی بسیاری از قسمت های بدن تاثیر بگذارد که این تاثیر شامل عدسی داخلی چشم شما هم می شود. تغییرات قند خون می تواند باعث تار شدن دید شما شود، این تاری دید می تواند در طول روز متغییر باشد یا حتی روزی با روز دیگر متفاوت باشد با توجه به تغییرات قند خونی که تجربه می کنید. اگر شما مبتلا به دیابت هستید امکان ابتلا به مشکلات چشمی خاص در شما بیشتر است نسبت به افراد دیگر که مبتلا به دیابت نیستند، که شامل آب مروارید، گلوکوم و رتینوپاتی می شود.

دیابت و آب مروارید

آب مروارید یک مشکل چشمی رایج است که در افراد شصت و پنج سال و بالاتر اتفاق می افتد و معمولا در طی چند سال به صورت تدریجی پیشرفت می کند. از آنجایی که دیابت می تواند بر روی عدسی داخلی چشم تاثیر بگذارد، مبتلا به دیابت بودن می تواند شانس شما را برای ابتلا به آب مروارید افزایش دهد. و ممکن است شما به آب مروارید خیلی زودتر از سنی که انتظار آن می رود مبتلا شوید.

زمانی که چشمان شما دچار آب مروارید می شوند، عدسی داخل چشم شما به تدریج شروع به کدر شدن می کند و دید شما را دچار مشکل می کند. آب مروارید هیچ گونه دردی را به همراه ندارد اما می تواند باعث نشانه هایی مثل تاری دید، کمرنگ شدن رنگ ها، دید دوتایی یا دید هاله ای هنگام نگاه کردن به منابع نوری شود. با عمل جراحی آب مروارید قابل رفع شدن است.

گلوکوما و دیابت

اگر شما دیابت دارید، امکان اینکه به گلوکوما دچار شوید زیاد است. گلوکوما زمانی اتفاق می افتد که یک فشار چشم بالارونده در چشم شما وجود داشته باشد که می تواند منتهی به آسیب به اطراف شبکیه چشم یا اعصاب بینایی شود اگر درمان نشود. نشانه های گلوکوما معمولا واضح و مشخص نیستند ولی میتوانند باعث درد چشم، قرمزی، سردرد و دید مه آلود شود. افرادی که به دیابت مبتلا هستند خطر ابتلا به گلوکوما در آن ها بسیار بالاست اما اگر خیلی زود شناسایی شود قابل درمان است.

دیابت و رتینوپاتی

رتینوپاتی دیابتی مستقیما مربوط به دیابت می شود و زمانی اتفاق می افتد که آسیبی در رگ های خونی چشم اتفاق بیافتد. در طی زمان، دیابت می تواند بر روی رگ های خونی که شبکیه را تغذیه می کنند تاثیر بگذارد و عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار دهند. انواع مختلفی از رتینوپاتی وجود دارد که هر کدام از آنها در مراحل مختلفی پیشرفت می کنند. رتینوپاتی دیابتی معمولا علائم مشخصی ندارد به این دلیل که به صورت تدریجی اتفاق می افتد. اگر شما زمان زیادی است که به دیابت مبتلا هستید یا فشارخون یا میزان قند خون شما بالاست شما در خطر ابتلا به رتینوپاتی قرار دارید. درمان هایی برای رتینوپاتی دیابتی وجود دارد که با توجه به مرحله ای که در آن قرار گرفته اید می تواند متفاوت باشد. درمان های چشم پزشک از بیماری با بیمار دیگر می تواند متفاوت باشد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی در افراد دیابتی

مهم ترین مسئله ای که شما می توانید برای حفظ سلامت کلی بدن خود انجام دهید این است که دیابت خود را تا جایی که می توانید تحت کنترل قرار دهید تا از خطرات ابتلا به مشکلات مختلف دور بمانید که شامل بیماری های چشمی نیز می شود. شما می توانید به صورت دقیق میزان قند خون، فشار خون و کلسترول خودتان را زیر نظر داشته باشید.

داشتن وزن ایده آل و فیت بودن برای کاهش ابتلا به بیماری های چشمی اساسی است. رژیم غذایی ضعیف و لایف استایل هایی که رژیم غذایی نامناسب را در پی دارند می تواند منجر به مشکلات چشمی متعددی شود. ترک کردن سیگار، یا اصلا سیگار نکشیدن از ابتدای امر برای سلامتی هر شخصی بسیار مهم و حیاتی است اما این امر برای افراد مبتلا به دیابت مهم تر است. سیگار کشیدن می تواند فشار خون شما را بالا ببرد و قند خون را نیز بالا می برد.

اگر شما دیابت دارید، متخصصین چشم توصیه می کنند که یک چک آپ سالانه برای بررسی مشکلات چشمی داشته باشید این چک آپ برای افرادی که دوازده ساله یا بالاتر هستند مناسب است. این بسیار حیاتی است که شما به چک آپ های خود پایبند باشید تا مشکلات چشمی قبل از اینکه بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهند شناسایی شوند.

 

ارسال شده در 1399-02-24 همه مقالات, سن و بینایی 0 827

مقالات مرتبط:

راهنمایی برای دلایل و نشانه های مشکلات رایج چشمی

هفته جهانی گلوکوما فرصت مناسبی است تا به شما یادآوری کند تا وقت بعدی چشم پزشک خود را معین کنید، یا حتی برای معاینه...

اصلی ترین دلایل کوری یا نابینایی

بینایی در زندگی هر روزه ما نقشی ارزشمند دارد، و فکر از دست دادن آن می تواند بسیار هراس آور باشد. بسیار مهم است که...

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0