آیا استفاده از وسایل دیجیتال می تواند نزدیک بینی را در کودکان افزایش دهد؟

آیا استفاده از وسایل دیجیتال می تواند نزدیک بینی را در کودکان افزایش دهد؟

بی شک زمانی که در دوران کودکی به سر می بردید این جمله را از بزرگترها شنیده اید، وقتی که مشغول نگاه کردن تلویزیون بوده اید "بیا عقب چشمات ضعیف می شه" ولی احتمالا در حال حاضر به کودکان خود می گویید " موبایل رو بگذار کنار چشمات داغون شد" یا "کامپیوتر یا تلویزیون را خاموش کن چشمات از بین رفت" . این عقیده که گذراندن زمان طولانی در مقابل صفحات نمایشگر می تواند به چشمان آسیب برساند یک عقیده ی کلی است اما ببینیم آیا این عقیده درست است یا خیر؟

باورهای رایج

باوری رایج مبنی بر اینکه گذراندن زمان طولانی در جلوی کامپیوتر، گوشی موبایل هوشمند یا تماشای تلویزیون می تواند مشکلات چشمی را به همراه داشته باشد وجود دارد. این امر زمانی قابل قبول است که همانقدر که شما مراقب زمان سپری شده کودکتان پای دستگاه های دیجیتال هستید نگران زمان سپری شده خودتان پای کامپیوتر برای انجام کارهای خود نیز باشید. مایوپیا یا نزدیک بینی یک خطای انکساری رایج است که بسیاری از مردم به خاطر استفاده زیاد از حد از وسایل دیجیتال آن را تجربه می کنند. بیایید بیشتر در مورد نزدیک بینی بدانیم.

رابطه ی میان دستگاه های دیجیتال و نزدیک بینی چیست؟

بحث های زیادی در مورد رابطه میان نزدیک بینی و دستگاه های دیجیتال است و چیزی که به نام نور آبی شناخته شده است. نور آبی به میزان زیادی از طریق خورشید دریافت می شود، اما برخی از نورهای فلورسنت و نورهای ال ای دی هم این نور را پخش می کنند.

برخی از نمایشگرهای کامپیوتری، تلفن های موبایل هوشمند و دستگاه های دیگر می توانند مقداری از این نور آبی را حذف کنند. این نور بخشی از نور مرئی به حساب می آید و فواید و مضرات خاص خود را دارد. چشمان شما در مسدود کردن این نور خوب عمل نمی کنند که این امر در طولانی مدت باعث آسیب به سلامت چشمان شما می شود.

با تمام این اوصاف، قوی ترین ارتباط میان دستگاه های دیجیتال و نزدیک بینی از نمایشگرهای دیجیتال ناشی نمی شود بلکه به خاطر از فاصله نزدیک نگاه کردن به صفحه نمایشگر و نگاه کردن از نزدیک به اشیاء ناشی می شود. کودک شما ممکن است زمان زیادی را به فعالیت هایی اختصاص دهد که در آن ها از نزدیک به اجسام نگاه می کند اعمالی مثل مطالعه، بازی کردن با تبلت یا انجام دادن تکالیف. این مسئله است که بیشترین تاثیر را بر روی دید شما می گذارد.

خطرات مرتبط با افزایش نزدیک بینی

برخی تحقیقات اعلام کرده اند که اگر کودک شما زمان زیادی را صرف فعالیت هایی می کند که شامل نگاه کردن از فاصله کم هستند می کند، امکان افزایش نزدیک بینی در کودک شما زیاد خواهد بود. این فعالیت ها شامل مطالعه کردن، تماشای تلویزیون یا بازی با گوشی موبایل هوشمند می شود. افزایش خطر ابتلا به نزدیک بینی معمولا به خاطر زندگی شهری و روش زندگی ساکنی است که بسیاری از ما آن را تجربه می کنیم.

تشویق فرزندتان برای گنجاندن استراحت در زمان کار کردن با وسایل دیجیتال می تواند ایده ی بسیار کارآمدی باشد. این کار می تواند راحتی چشمان آنها را تضمین کند این زمان استراحت می تواند به بازی کردن در فضای بیرون یا فعالیتی دیگر که نیازی به تمرکز شدید چشمی ندارد اختصاص داده شود. راحت ترین روش برای استراحت دادن به چشم ها انجام کاری است که شما را مجبور کند به اشیاء دور نگاه کنید.

در افراد بزرگسال، ریسک کمتری برای ابتلا به نزدیک بینی وجود دارد از آنجایی که این وضعیت در اوایل بزرگسالی تثبیت می شود. با این وجود امکان دارد که شما مشکلی به نام خستگی چشم را تجربه کنید. این مشکل امری موقت است که به دلیل نگاه کردن بیش از حد به صفحه نمایش ایجاد می شود و ناشی از خستگی چشم ها یا حساس شدن آنها است. هر فعالیتی که نیازمند تمرکز چشم به فاصله ای نزدیک باشد می تواند موجب ایجاد مشکل فشار چشم یا خستگی چشم شود اما این مشکل می تواند به سرعت برطرف شود زمانی که به چشمان خود استراحت دهید.

یک روش ساده و آسان برای قوی و سالم نگه داشتن چشمان فرزندتان این است که از قانون 20-20-20 پیروی کنید. هر بیست دقیقه به جسمی در 20 فوتی (تقریبا معادل 6 متر) برای 20 ثانیه نگاه کنید. به کودکان آموزش دهید که این کار را در مدرسه یا منزل انجام دهند و خودتان نیز از این قانون پیروی کنید.

ارسال شده در 1399-02-23 همه مقالات, چشم ها و زندگی روزمره 0 1134

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0