محافظت چشمان در برابر نور آبی افسانه یا واقعیت

محافظت چشمان در برابر نور آبی افسانه یا واقعیت

نور آبی از زمانی که به دنیا آمده ایم در اطراف ما بوده است، اما این نور در فرم و شدت اش متفاوت است. این نور به طرق مختلف بر روی ما تاثیر میگذارد به این معنی که این نور از یک منبع طبیعی است یا یک منبع مصنوعی مثل مانیتور یا صفحه گوشی موبایل. در این مقاله می خواهیم به این مطلب بپردازیم که اتفاقاتی که برای ما در رابطه با در معرض این نور قرار گرفتن می افتد چیست؟ و چگونه می توانیم از آثار منفی این نور جلوگیری کنیم.

 نور آبی چیست؟

نور آبی یک قسمت طبیعی از زندگی ماست و ما سپاسگزار این نور هستیم که به بدن ما اجازه می دهد که تفاوت روز و شب را درک کنیم. این نور باعث تولید و انگیزش هورمون خواب یعنی ملاتونین می شود، تمرکز و آمادگی کلی بدن ما را تضعیف یا تقویت می کند. برخی از ما در برابر میزان زیادی از این نور آبی قرار می گیریم که میتواند برای چشمان ما آسیب رسان و خطرناک باشد. آیا می دانید منابع نور آبی کدام ها هستند؟ به خواندن این مقاله ادامه دهید .

نور آبی نه تنها از منابع طبیعی بر ما می تابد بلکه از منابع دیگری نظیر دستگاه های الکترونیک مثل گوشی های موبایل، کامپیوترها و مانیتور تبلت ها یا تلویزیون ها نیز بر ما تاثیر می گذارد. مطمئنا تفاوت میان خیره شدن به مانیتور برای یک ساعت در محل کار یا نگاه کردن به صفحه تلویزیون برای کل روز یا کار کردن با وسایل الکترونیک برای چند لحظه نمی توانند باهم مقایسه شوند.

با توجه به گزارش مخاطبین نیلسن یک کاربر معمولی هشت ساعت و پنجاه و هشت دقیقه را با صفحه نمایشگر سپری می کند. تعیین زمان استراحت برای همه لازم است اما در طی وقت استراحت دوباره کارمندان به صفحه ی گوشی های تلفن هوشمند خود خیره می شوند. با این اوصاف، چشم ها به هیچ عنوان نمی توانند استراحت کنند و دچار استرس مدام می شوند.

چه عواملی باعث به وجود آمدن نور آبی می شوند؟

دستگاه های دیجیتال یک نوع نور خاص آبی و بنفش را انتشار می دهند. بیش از حد قرار گرفتن در معرض این نور های با طول موج کوتاه می تواند تاثیر منفی بر روی چشم داشته باشد و سلامتی را به خطر بیاندازد که در پایین در مورد این مسئله توضیح داده می شود.

در اینجا به چند نمونه دقت کنید:

  • سندروم چشمان خشک که شامل سوزش، خارش و پارگی های کوچک در چشم ها، مشکلات پلک زدن، اختلال در پلک زدن و همین طور اشک ریختن شدید می شود.
  • مشکلات خواب که شامل کمبود خواب یا خواب بی کیفیت می توانند منجر به مشکلاتی از قبیل خستگی شدید، حساسیت، مشکلات هاضمه، ضربان قلب نامرتب، افسردگی و مشکلات تمرکزی شامل آن می شود.
  • چشم درد که از دلایل آن می توانیم به فشار در چشم ها، پارگی در رگ های داخل چشم ها، مشکلات پلک زدن، سوزش و قرمزی چشم ها اشاره کنیم.
  • سردرد ها مثل سردردهای طولانی مدت یا کوتاه مدت، ضربان درد در اطراف شقیقه ها، گرفتگی در گردن، گاهی اوقات سردرد منجر به ایجاد حالت تهوع و بالا آوردن می شود.
  • دید تار در این مشکل چشم ها مشکلاتی در فوکوس کردن بر روی اجسام نزدیک و همین طور اجسام دور دارند که به همین دلیل تار دیده می شوند.

چگونه از چشمانتان در برابر نور آبی محافظت کنید؟

در اینجا ما به یک سری از روش ها برای جلوگیری از در معرض نور آبی قرار گرفتن اشاره می کنیم. ما قصد داریم چند نکته برای حفاظت چشمانتان معرفی کنیم. زمانی که در حال استفاده از وسایل دیجیتال هستید، از قانون 20-20-20 پیروی کنید. این قانون به شما می گوید که حداقل بیست ثانیه بعد از بیست دقیقه کار با صفحه نمایش به چشمانتان استراحت بدهید و به جسمی در 20 متر دورتر نگاه کنید. با این کار هم چشمان شما استراحت می کند، و به همین منوال مغزتان استراحت می کند و آماده پاسخگویی بهتر می شود.

نکات دیگر برای اینکه چگونه چشمانتان را از نور آبی محافظت کنید:

  • عینک طبی با پوشش محافظ در برابر نور آبی: این عدسی ها لایه ی خاصی دارند که به شیشه ی عینک طبی شما اضافه می شوند.
  • مانیتورهای کامپیوتری خاص که تکنولوژی با نور آبی کم دارند، این تکنولوژی این امکان را فراهم می کند که نفوذ نور آبی کم شود و در نتیجه خستگی چشمی کمتری را ایجاد می کند. برند های محدودی هستند که این تکنولوژی را ارائه می دهند برندهایی مثل سامسونگ بنکیو یا ایسوس.
  • فیلتر مخصوص، شما می توانید یک فیلتر بر روی مانیتور دیجیتال خود نصب کنید تا از نور آبی چشمان شما را محافظت کند.

اپلیکیشن ها، این اپلیکیشن ها نور مانیتور را جوری برای شما تنظیم می کنند که نور آبی را کم تر کنند، اپلیکیشن هایی مثل f.lux, redshift و iris. البته ممکن است که این اپلیکیشن ها رنگ ها را کمی دچار تغییر کنند ولی می تواند برای نوع کاری که انجام می دهید تنظیم می کند .

چطور می توانید پوشش لایه محافظ نور آبی را بر روی عدسی های عینک خود داشته باشید؟

شما می توانید در فروشگاه عینک نور در هنگام سفارش عدسی های عینک طبی خود گزینه داشتن فیلتر نور آبی را هم نیز اعلام کنید تا عینکی با فیلتر نور آبی داشته باشید و یا اگر از عینک طبی استفاده نمی کنید میتوانید عینک با فیلتر نور آبی تهیه کنید.

 

 

ارسال شده در 1398-09-09 همه مقالات, چشم ها و زندگی روزمره 0 1730

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0