چگونه از بخار گرفتن عدسی عینک ها در زمستان جلوگیری کنیم

چگونه از بخار گرفتن عدسی عینک ها در زمستان جلوگیری کنیم

بعد از پیاده روی در یک روز زمستانی سرد، زمانی که به کافه مورد علاقه تان می رسید و در فکر هستید که موکا نعنافلفلی دلخواهتان را سفارش دهید. ناگهان، عدسی عینک هایتان را بخار می گیرد. هر شخص عینکی تا بحال با این مشکل مواجه شده است. عدسی های بخارزده رایج ترین گله ی عینکی هاست فرقی نمی کند عینک طبی داشته باشید، عینک آفتابی، عینک ورزشی و یا عینک های محافظ اسکی تمام این عینک ها در زمان نامناسبی دچار این اتفاق می شوند. چرا این اتفاق می افتد و چطور می توانید از بخار گرفتن عینک تان در زمستان جلوگیری کنید؟

چرا عدسی ها در زمستان بخار می گیرند؟

عدسی های سرد به اضافه ی هوای گرم مساوی شرایط یکسان است. بخار آب هوا تبدیل به مایع می شود زمانی که دما تغییر می کند و این مایع به سطوح مختلف می چسبد و در این مورد به عدسی عینک شما! زمانی که بخار را از عدسی عینک خود پاک می کنید، خلاف این روند اتفاق می افتد، مایع بخار می شود و به صورت گاز در می آید. درآوردن عینک و نگه داشتن آن در مقابل جریان هوا یا تکان دادن آرام عینک در اطراف می تواند این پروسه را تسریع کند. اما به نظر شما بهتر نیست که کلا از شر عدسی های بخار گرفته راحت شویم؟

چگونه عینک خود را از بخارزدگی حفظ کنیم؟

عدسی های با مواد ضدبخار انتخاب کنید

برخی انواع عدسی ها دارای پوششی هستند که مانع گرفتن بخار می شود اما در نظر داشته باشید عدسی های از جنس شیشه بیشتر تمایل به بخارگرفتگی دارند و عدسی های با جنس پلی کربنات و پلاستیک بیشتر در مقابل بخارگرفتگی مقاومت می کنند. پوشش های ضد انعکاس نه تنها از رسیدن درخشش شدید به چشم های شما جلوگیری می کنند بلکه در اکثر مواقع دارای پوشش آبگریز هم هستند که ضد آب، ضد مواد آلاینده و بخار هستند.

اکثر عینک های ورزشی و عینک های اسکی با این سیستم طراحی می شوند. استفاده از تکنولوژی ضد بخار در عدسی های ورزشی بسیار متداول است و می تواند عینک ورزشی شما را با جلوگیری از اختلال در دید به وسیله ای بسیار ایمن تر بدل کند. عینک های طبی که هنگام بر چشم گذاشتن فضای بیشتری را بین عینک و چشم ایجاد می کنند به هوا اجازه می دهند که در اطراف عدسی ها جریان داشته باشد و بخار گرفتگی را به حداقل برساند.

عینک خود را تمیز کنید

آلودگی و ذرات گرد و غبار و خط و خش ها به قطرات آب بیشتر اجازه می دهند که بر روی سطح عدسی بمانند. عدسی های خود را تمیز نگه دارید و از باقی گذاشتن اثر انگشت بر روی عدسی ها اجتناب کنید و از عینک خود خوب محافظت کنید تا خط و خشی روی آن نیوفتد. تمیز کردن مرتب عدسی ها می تواند بخار گرفتگی را کاهش دهد. اگر به مایع تمیز کننده ی عدسی دسترسی ندارید بهترین مایع برای تمیز کردن عدسی ها مایع ظرفشویی است که می تواند بخار گرفتگی را کاهش دهد.

به دلیل سورفاکتانت موجود در مایع ظرفشویی کشش سطحی عدسی ها کاهش می یابد و یک لایه نازک آب روی لنز را می پوشاند به جای آنکه بخار روی عدسی ها را بگیرد. با وجود اینکه رطوبت بر روی عدسی ها می نشیند به نور اجازه می دهد که به راحتی عبور کند تا اینکه در هر قطره آب منعکس و پخش شود و دید را کاهش دهد.

مایع مخصوص تمیز کردن عدسی یا تمیز کننده ی یکبار یا چندبار مصرف ضد بخار به صورت تخصصی برای جلوگیری از بخار گرفتن ساخته شده اند و بهترین گزینه بای عدسی های شما به حساب می آیند. مشابه مایع ظرفشویی، سورفاکتانت ها یکی از عوامل اساسی و مهم از چگونگی کارکرد سیستم ضد بخار است.

فریم عینک خود را متوازن وتنظیم شده حفظ کنید

اگر عدسی های شما خیلی زیاد دچار بخار گرفتگی می شوند، اجازه بدهید که هوا بیشتر در اطراف عدسی های عینک شما جریان داشته باشد تا این مشکل را تا حدودی تعدیل کند. با تنظیم پد بینی و دسته های عینک می توانید عینک تان را در جایی که باید باشد بنشانید. فریم های عینکی که بسیار نزدیک به صورت شما قرار می گیرند نیاز به تنظیم توسط متخصصین این امر دارند. اگر بخار گرفتگی امری همیشگی برای شماست، احتمال این وجود دارد که سایز فریم عینک شما مناسب چهره تان نیست و نیاز به تغییر اندازه عینک خود دارید تا فضای بیشتری میان چهره و عدسی های خود داشته باشید.

اگر از روش های بالا نتیجه ای نگرفتید این روش را امتحان کنید

بهترین گزینه موادی است که به صورت تخصصی برای عدسی ها تولید شده باشند، اما اگر شما هر چیزی را امتحان کردید و بازهم نتیجه ای حاصل نشده است و هنوز به دنبال راه حلی هستید، مقدار بسیار کمی از کرم ریش تراشی می تواند بخار گرفتگی را کاهش   دهد. این کرم را به هر دو سوی عدسی بزنید و اجازه بدهید که خشک شود، بعد به آرامی با پارچه میکروفایبر کرم ریش تراشی را از روی عدسی ها پاک کنید. لایه ی نازکی که کرم ریش تراشی از خود به جای می گذارد کشش سطحی را کاهش می دهد. اگر شما مجبور به امتحان چنین روشی بر روی عدسی های عینک خود شدید از کرم های ریش تراشی استفاده کنید که فاقد لوسیون هستند به این دلیل که لوسیون باعث آسیب رساندن به عدسی های شما می شود. شامپو بچه یا مایع ظرفشویی که با مقداری آب مخلوط شده باشد نیز نتیجه ی یکسانی را به دنبال دارد. می توانید این مواد را در یک بطری که سر آب افشان دارد مخلوط کنید و برای استفاده آماده کنید.

روش هایی که برای از بین بردن بخار گرفتگی عدسی ها باید از آنها حذر کنید:

ما روش هایی رو در اینترنت برای از بین بردن بخار گرفتگی عدسی ها دیده ایم که از دیدن آنها مغزمان سوت کشید! شما باید عینک تان را به خوبی نگهداری کنید و فقط به این خاطر که در اینترنت مطلب را پیدا کرده اید دلیل استفاده از آن نیست. در اینجا به چند نمونه روش خانگی برای از بین بردن بخار عدسی اشاره می کنیم که هرگز نباید از آنها استفاده کنید:

  • مالیدن سیب زمینی به عدسی ها روشی نیست که مانع بخار گرفتگی عدسی ها شود. نشاسته ممکن است که شیشه ی جلوی ماشین پدربزرگ شما را از بخار گرفتگی حفظ کند اما موارد بهتری برای عدسی های شما وجود دارد. از سیب زمینی در بشقاب غذایتان لذت ببرید نه بر روی عدسی های عینک تان.
  • خمیردندان نباید روی عدسی های عینک شما قرار بگیرد به این دلیل که خمیردندان از موادی تشکیل شده که برای تمیز کردن دندان هستند و می توانند عدسی های شما را دچار خط و خش کنند و اصلا برای هدف شما کارآمد نیست.
  • آب داغ می تواند به عدسی های شما، پوشش عدسی ها و فریم شما آسیب برساند. از آب ولرم به جای آب گرم استفاده کنید.
  • پاک کننده های خانگی مثل سرکه، آمونیاک، اسپری های شیشه یا سطوح می توانند به پوشش عدسی شما آسیب وارد کنند بنابراین از این پاک کننده ها برای عدسی هایتان استفاده نکنید.
  • تف کردن روی عدسی های عینک تان کار بسیار ناخوشایندی است. لطفا از پاک کننده ی مخصوص عدسی به جای آن استفاده کنید.

برخورد هوای گرم به عدسی های سرد شما منتج به یک مشکل می شود که هیچ فصلی نمی شناسد. تابستان های مرطوب با خنک کننده ی ماشین شما همان مشکل زمستان و عدسی های بخار گرفته را ایجاد می کنند و ورزش در هر فصلی می تواند عدسی های بخار گرفته را تشدید کند. اگر عدسی های عینک شما پوشش ضدبخار داشته باشد شما از این مشکل رهایی خواهید یافت اما اگر این پوشش بر روی عدسی های شما نیست روش هایی که در این مقاله گفته شد باید به صورت مرتب بر روی عدسی های شما اعمال گردد. 

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0