تکنولوژی عدسی های عینک ورزشی: کدام عینک مناسب شماست

تکنولوژی عدسی های عینک ورزشی: کدام عینک مناسب شماست

عموما اکثر افرادی که به دنبال خرید عینک افتابی هستند، فاکتوری که در ابتدا آنها را نسبت به عینکی علاقه مند می کند فریم عینک آفتابی است، اما علاقه مندان باهوش تر عینک افتابی جذب کارایی و امکانات عدسی های عینک ها می شوند. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی عدسی ها، امروزه عدسی های عینک افتابی در رنگهای نامحدود، استایل های متفاوت، طراحی های متنوع و مواد و پوشش های عدسی مختلف عرضه شده اند و عینک های آفتابی برای این طراحی شده اند که کارایی ورزشکار را در هر رشته ی ورزشی بالاتر ببرند. به این دلیل که عینک های آفتابی در کاربری های مختلف بسیار متنوع هستند، امکان خوبی را برای حرفه ای ها فراهم می کنند تا با توجه به رشته ورزشی خود، عینک ورزشی مناسب را انتخاب کنند.

ورزش های زمستانی (برفی)

در ورزش های زمستانی رنج وسیعی از گزینه ها برای انتخاب عینک مناسب وجود دارد، که البته تشابهات زیادی باهم دارند. هم آسمان و هم برف عامل تولید نور آبی هستند. نور آبی با طول موج کوتاه، معمولا به پارازیت دیداری معروف است، این نور پخش می شود و معمولا در جلوی شبکیه متمرکز می شود و ادراک فواصل را کاهش می دهد و باعث می شوند که دید تار به نظر برسد. جلوگیری از رسیدن نور آبی به چشم باعث افزایش کنتراست و روشنایی دید می شود.

چشم ها در نور شدید، تخت و مه آلود احساس ناراحتی می کنند. در عدسی های مخصوص این شرایط، معمولا از رنگهای قهوه ای و کهربایی استفاده می شود که باعث می شود علاقه مندان به برف، خطوط و بافت سطح را بهتر متوجه شوند. نور منعکس شده مشکل دیگری در ورزش های برفی است. شاید عدسی های پلاریزه فقط برای اسکی بازان تفریحی مناسب باشند، به این دلیل که عدسی های پلاریزه تقریبا تمام نور منعکس شده از سطوح را از بین می برند و این برای ورزشکاران حرفه ای وضعیتی خطرناک ایجاد می کند. این ورزشکاران حرفه ای باید قادر باشند که در هر لحظه تکه های برف و آب را شناسایی کنند و به سرعت به آنها پاسخ دهند. اما با استفاده از عدسی پلاریزه این امکان از آنها سلب می شود.

انتخاب هوشمندانه تر برای این نوع ورزش می تواند عدسی های آیینه ای باشد. عدسی های آیینه ای درخشش را محدود می کنند بدون اینکه آن را از بین ببرند، و کنتراست مورد نیاز را هم به چشم ورزشکاران می دهند. هم چنین پوشش آیینه ای جذب کلی نور را توسط عدسی ها افزایش می دهد. هر چه پوشش آیینه ای عدسی غلیظ تر باشد نور بیشتری را جذب می کند.

ورزش های آبی

عدسی های پلاریزه یک باید در ورزش های آبی هستند. نور های منعکس شده از سطوح درخشان دقت دید و ادراک عمقی را کاهش می دهند. موثرترین روش برای از بین بردن طول موج های افقی نور استفاده از عدسی های پلاریزه است. حفظ کنتراست مناسب از اطراف یکی از اساسی ترین موارد برای عینک های ورزشی است و مخصوصا برای عینک های آفتابی مناسب ماهیگیری و دیگر ورزش های آبی. عدسی های خاکستری، رنگی خنثی را برای دید به وجود می آورند، انتخاب معمول قایق رانان این رنگ عدسی است، اما ماهیگیرها نیاز دارند که برخی رنگها را با کنتراست بیشتری ببینند تا ماهی های مختلف را شناسایی کنند. و دراینجاست که عدسی هایی که کنتراست را بالا می برند مهم می شوند. عدسی های با کنتراست این توانایی را به وجود می آورند که تفاوت های ظریفی در رنگهای مختلف به چشم آید. و ماهیگیر را قادر می سازند که ماهی ها را در آب های کدر و کثیف شناسایی کنند. .

گزینه های دیگر برای داشتن عینکی مناسب ورزش های آبی استفاده از عدسی ای است که رنگ عدسی با رنگ پسزمینه همخوان است. این رنگ تشدید می شود بنابراین جسمی که در این میان قرار می گیرد دارای تفاوت بیشتری می شود. عدسی های خاکستری ماهی های تیره را بهتر نشان می دهند. عدسی های کهربایی کف شنی آب های کم عمق را بهتر نشان می دهند. عدسی های قهوه ای کف آب های سبز (خزه ای) را بهتر نشان می دهند. این عدسی ها و دیگر عدسی های تیره از پوشش ضد انعکاس از داخل بهره می برند. انعکاس های که از قسمت پشت عدسی های تیره ناشی می شود موجب ناراحتی چشم ها می شود. پوشش ضد انعکاس در پشت عدسی ها این مشکل را حل میکند.

بسیاری از ماهیگیران کارکشته به عدسی های شیشه ای وفادار مانده اند. آنها معتقدند که عدسی های شیشه ای بیشترین دقت را دارند و کدر نمی شوند و به راحتی خراش برنمیدارند. پاک کردن مدام آب نمکی از روی عدسی ها می تواند به راحتی عدسی های نایلونی را خراش دهد. و به این خاطر که ماهیگیری یک فعالیت است که در تمام طول روز اتفاق می افتد، عدسی های فتوکروماتیک با شرایط نوری مختلف تطابق پیدا می کنند و بسیار کمک کننده می توانند باشند.

دوچرخه سواری و اسکیت

نیازهای یک دوچرخه سوار و یک اسکیت باز تقریبا مشابه نیازهای یک اسکی باز است. انعکاس ها باید کاهش پیدا کنند، اما آب و یا روغن و چربی باید بر روی سطح جاده قابل شناسایی باشد. در حالی که عدسی های آیینه ای برای کاهش انعکاس ها به کار می روند، کار مهم دیگری که انجام می دهند: عدسی های آیینه ای اشعه ی مادون قرمز را کاهش می دهند. هیچ گونه آسیبی از اشعه مادون قرمز برای چشم ها گزارش نشده است اما این اشعه باعث ایجاد گرما می شود. عدسی هایی که با پوشش مادون قرمز ارائه می شوند چشم های ورزشکار را از گرمایی که بر روی عدسی ها ایجاد می شوند محافظت می کنند. این پوشش برای دوچرخه سوارانی که عینک های خمیده ای را به چشم میگذارند که اجازه ورود نور از هیچ قسمتی را به طور مستقیم به چشم نمی دهند و از ورود گرد و غبار و حشرات نیز به چشم جلوگیری می کنند بسیار گزینه ی مناسبی است.

تیراندازی

ورزش هایی که از اسلحه استفاده می کنند هم به عدسی هایی که کنتراست بالا دارند نیاز دارند. به این خاطر که شکار کردن معمولا در صبح خیلی زود یا در زمانی که شرایط نوری محدود است مثل پاییز و زمستان انجام می شود، کارآمدترین عدسی ها عدسی های زرد هستند، مثل عینک کلاسیک کالیکروم. این عدسی ها دید را روشن تر می کنند و در عین حال کنتراست هم ایجاد می کنند. پوشش ضد انعکاس در دو طرف عدسی های شکار میزان نور عبوری را افزایش می دهد.

گلف

دنبال کردن توپ گلف در زمین با عدسی های پلاریزه و کاهش نور آبی امکان پذیر می شود. زمانی که نور آبی کاهش پیدا کرد، از درخشش آسمان و چمن کاسته می شود و باعث می شود که توپ واضح تر دیده شود. عدسی های پلاریزه درخشش را از اطراف توپ حذف می کنند.

ورزش های راکتی و عدسی های پلی کربناتی

ورزش هایی که با راکت انجام می شوند یا ورزش هایی که امکان برخورد در آنها وجود دارد، نیاز به استفاده از عدسی های پلی کربنات دارند تا ایمنی رعایت شود. این ماده ذاتا جاذب اشعه ی ماوراء بنفش است. این ماده برای هر نوع عینکی که برای مدت طولانی در معرض نور قرار گرفتن طراحی می شود مناسب است. این عدسی ها در جذب نور، پوشش پلاریزه و آیینه ای بسیار کارآمد و خوب بوده اند. این عدسی ها با پوشش های آیینه ای، پلاریزه و ضد انعکاس در دسترس هستند.

همسان سازی رنگ عدسی با فعالیتی که انجام می دهید

در اینجا چند نکته برای انتخاب بهترین رنگ عدسی با توجه به نیازتان را خواهید خواند. همانطور که انتخاب رنگ عدسی به رنگ پوست و رنگ مو بستگی دارد این نکات را نیز در هنگام انتخاب مدنظر قرار دهید:

  • قهوه ای/ کهربایی : کنتراست خوبی ایجاد می کند و از خستگی چشم جلوگیری می کند. برای ورزش هایی که با انعکاس های شدید نور مواجه می شوند بسیار مناسب است مثل اسکی بازی و قایق رانی. برای رانندگی یکی از بهترین گزینه ها هستند به این دلیل که نور پخش شده ناشی از شیشه کثیف ماشین را کاهش می دهند. باعث می شود که رنگ های سبز سبزتر دیده شوند و رنگهای نئونی کمرنگ دیده شوند.
  • سبز : در نور کم کنتراست خوبی ایجاد می کند و از خستگی چشم در نور شدید جلوگیری می کند. یک گزینه ی خوب برای کاربری های مختلف برای استفاده ی هر روزه.
  • دودی : این رنگ خنثی کمترین تحریف را در رنگها به وجود می آورد. دودی رنگ عدسی ای است که کنتراست را تغییر نمی دهد. این عدسی زمانی موثر و مفید است که ارزش واقعی رنگها مد نظر است.
  • قرمز: ادراک رنگی خوبی در نور کم به وجود می آورد. و اجسامی را که در جلوی پسزمینه ی سبز یا آبی قرار گرفته باشند با کنتراست خوبی نشان می دهد و این ویژگی این رنگ عدسی را برای عینک های اسکی بازی بسیار مناسب کرده است.
  • زرد : این رنگ عدسی به خاطر ادراک خوبی که از عمق ایجاد می کند و همین طور کنتراستی که در نور کم ایجاد می کند معروف است. معمولا برای عینک های تیراندازی از این رنگ عدسی استفاده می شود.
ارسال شده در 1398-07-21 همه مقالات, عینک و ورزش 0 2144

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0