همه چیز در مورد رنگ چشم

همه چیز در مورد رنگ چشم

ممکنه رنگ چشم های بچه مون چه رنگی بشه؟ آبی، سبز، خاکستری، یا قهوه ای؟ پدر و مادرها عاشق حدس زدن رنگ چشم کودکانشان هستند. آیا چشم کودک نورسیده به مادر می رود یا به پدر؟ در واقع جواب دادن به این سوال بسیار سخت تر از چیزی است که تصور می شود. در اصل رنگ چشم کودک را نمی توان از ترکیب رنگ چشم والدین یا اجداد کودک حدس زد یا ژن های مغلوب، جالب است که بدانید کودک می تواند هر رنگ چشمی داشته باشد فارق از رنگ چشم پدر و مادرش.

رنگ چشم چیست؟

رنگ چشم (یا به طور دقیق تر رنگ عنبیه) توسط مقدار قابل توجهی ملانین در پشت عنبیه، در جلوی عنبیه و میزان سلول هایی که در بستره یا استروما قرار دارند به وجود می آید. دو نوع ملانین رنگ چشم انسان را مشخص می کنند : یوملانین و فئوملانین این رنگدانه ها رنگ پوست و مو را نیز تعیین می کنند. یوملانین رنگدانه ی قهوه ای مشکی است که مسئول به وجود آوردن موهای مشکی و قهوه ای است، فئوملانین رنگدانه ی قرمز است و در مو قرمزها و مو بلوندها زیاد یافت می شود.

ژنتیک رنگ چشم

ژنتیک رنگ چشم بسیار پیچیده است و به راحتی با شناسایی رنگ چشم اجداد نمی تواند مشخص شود. این درست است که ما دو ژن که بر روی کروموزوم 15 قرار دارند داریم که غالبا مسئول تفاوت گذاری میان چشم قهوه ای و چشم آبی هستند. ژن OCA2 هفتاد و پنج درصد مسئول تمایزگذاری میان چشم های آبی و قهوه ای است، و ژن HERC2 میزان ملانینی که توسط OCA2 تولید می شود را کنترل می کند. میزان ملانین در عنبیه که با نور پخش شده ترکیب می شود در نهایت رنگ چشم را تعیین می کند.

اما همچنان رنگ قهوه ای خاکستری چشم کودک شما هنوز جای تعجب دارد، حتی با گذشت سه سال بعد از تولد! در کل: چشم ها سه سال وقت نیاز دارند تا رنگ دائمی خود را کسب کنند (تغیرات کوچکی در طی این سالها اتفاق می افتد)

آیا این نکات جالب را در مورد رنگ چشم می دانستید؟

  1. رنگدانه ای به رنگ سبز یا آبی در عنبیه یا مایع چشمی انسان وجود ندارد (همانطور که در بالا توضیح داده شد، رنگ تنها توسط رنگدانه های ملانین تولید می شود). رنگ چشم سبز و آبی حاصل پراکنده شدن نور در استروما هستند. بنابراین رنگ چشم با نور تعیین می شود، مخصوصا در چشم هایی که میزان رنگدانه ی کمتری دارند.
  2. نور خورشید می تواند رنگ چشم را تغییر دهد، درست مثل رنگ پوست. با زیاد در معرض نور خورشید قرار گرفتن چشم های رنگ روشن تیره تر می شوند یا بهتر است بگوییم مناطق قهوه ای این چشم ها تحت تاثیر نور خورشید گسترش بیشتری پیدا می کند. در زمان هایی که نور خورشید کم توان تر است، مثل دوران زمستان، چشم ها رنگ نرمال خود را دوباره به دست می آورند.
  3. رنگ چشم سبز، کمیاب ترین رنگ چشم است و همچنین معمول ترین رنگ چشم در آسیای میانه است، در ایران، عربستان صعودی، ترکیه، پاکستان و هند.
  4. بر طبق تحقیقی که در دانمارک انجام گرفته است، رنگ چشم آبی به احتمال قوی توسط موتاسیون ژن که در تقریبا 6000 تا 10000 سال گذشته در شمال دریا سیاه رخ داده است به وجود آمده است. این به این معناست که تمام چشم آبی ها از اجداد مشترکی نشات گرفته اند.
  5. چشم های روشن بیشتر در برابر نور خورشید آسیب پذیر هستند. رنگ چشم های آبی، خاکستری روشن، و سبز میزان بیشتری نور خورشید را از طریق عنبیه جذب می کنند که توسط سلول های عصبی در پشت عنبیه کنترل می شود. و دلیل حساسیت بیشتر چشم روشن ها به نورهای درخشان نسبت به چشم تیره ها از این مسئله ناشی می شود.

 

 

ارسال شده در 1398-07-11 همه مقالات, چشم ها و زندگی روزمره 0 4395

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0