همه چیز در مورد قرمزی چشم

همه چیز در مورد قرمزی چشم

قرمزی چشم

سرخی یا قرمزی چشم وضعیتی است که سفیدی چشم یا صلبیه قرمز می شود یا به اصطلاح شبیه به کاسه ی خون می شود.

از لحاظ ظاهری قرمزی چشم می تواند گونه های مختلفی داشته باشد. این وضعیت می تواند شبیه به حالتی باشد که تعداد زیادی خطوط پر پیچ و تاب صورتی یا قرمز رنگ بر روی صلبیه شما وجود دارند یا سرتاسر صلبیه می تواند کاملا به صورت صورتی یا قرمز به نظر برسد.

قرمزی چشم می تواند در یک یا هر دو چشم اتفاق بیافتد، و می تواند با علائم مختلفی همراه باشد مثل:

  • خارش
  • سوزش
  • آزردگی
  • خشکی
  • درد
  • اشک
  • حساسیت به نور
  • دید تار
  • ترشحات چشمی

در برخی افراد، قرمزی چشم بدون هیچ علامتی است مگر قرمزی چشم.

سرخی یا قرمزی چشم بسیار وضعیت شایعی به حساب می آید و دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. قرمزی چشم معمولا، علامتی از مشکل چشمی دیگری است که می تواند وضعیتی خوش خیم یا وخیم باشد.

اگر به صورت ناگهانی دچار قرمزی چشم شدید هر چه سریع تر به چشم پزشک مراجعه کنید و بهترین راه برای رهایی از قرمزی چشم را در نظر بگیرید.

چه عواملی باعث قرمزی چشم می شوند؟

قرمزی چشم به دلیل تورم رگ های کوچک خونی ایجاد می شود که در بین صلبیه و ملتحمه (غشای نازک و شفاف چشم) قرار دارند. این رگ های کوچک (که بسیاری از آنها به صورت طبیعی قابل دیدن نیستند) می توانند متورم شوند به دلایلی نظیر عوامل محیطی یا مرتبط با عوامل سبک زندگی افراد یا به خاطر مشکل چشمی خاص.

قرمزی چشم معمولا به خاطر حساسیت یا آلرژی، خستگی چشم، استفاده زیاد از لنز تماسی یا عفونت های معمول چشمی مثل کنژکتیوت اتفاق می افتد. با اینحال قرمزی چشم، گاهی اوقات می تواند نشانه ای برای بیماری ها یا مشکلات چشمی جدی باشد مثل گلوکما یا یوئیت.

عوامل محیطی که باعث قرمزی چشم می شوند :

  • آلرژن های موجود در هوا(موجب ایجاد حساسیت در چشم می شوند)
  • آلودگی هوا
  • دود (دود آتش، یا دود سیگار و غیره)
  • هوای خشک (آب و هوای خشک، کابین هواپیما، ساختمان های اداری و غیره)
  • گرد و خاک
  • مواد شیمیایی (کلر موجود در استخر و غیره)
  • بیش از اندازه در معرض نور خورشید قرار گرفتن (بدون عینک آفتابی با فیلتر UV)

مشکلات چشمی معمول که باعث قرمزی چشم می شوند :

مشکلات چشمی جدی که باعث قرمزی چشم می شوند :

فاکتورهای سبک زندگی می تواند مرتبط با ریسک ابتلا به قرمزی چشم باشد. به عنوان مثال، سیگار کشیدن (تنباکو یا ماریجوانا) قطعا باعث قرمزی چشم می شود، و همین طور مصرف الکل. استفاده طولانی مدت از وسایل دیجیتال و خواب ناکافی دیگر دلایل وابسته به سبک زندگی برای قرمزی چشم هستند.

چگونه از قرمزی چشم رها شویم

به دلیل اینکه قرمزی چشم دلایل مختلفی را دارد، بنابراین پس از مشاهده قرمزی چشم باید حتما به پزشک مراجعه کنید، مخصوصا اگر به صورت ناگهانی دچار آن شوید و باعث ایجاد ناراحتی و تاری دید شود.

قبل از اینکه از قطره از بین برنده ی قرمزی چشم استفاده کنید حتما با چشم پزشک خود مشورت کنید. این قطره های چشمی می توانند حاوی داروهای تنگ کننده ی عروق باشند و باعث تنگ شدن رگ های چشمی شوند. با کوچک کردن رگ های خونی در صلبیه، دوباره صلبیه چشم ها سفید می شود اما استفاده مکرر از این قطره ها در طی زمان باعث می شود که در فواصل زمانی کوتاه تری نیاز به آنها داشته باشید تا قرمزی چشم را برطرف کند. و در صورت قطع مصرف این قطره ها با قرمزی چشم شدیدتری روبرو خواهید شد.

بهترین و ایمن ترین راه برای رهایی از شر قرمزی چشم، ملاقات با چشم پزشک برای دانستن دلیل قرمزی چشم هایتان است و بهترین گزینه های درمانی را از پزشک خود دریافت کنید.

تا زمانی که به چشم پزشک برای بیان مشکل قرمزی چشم خود دسترسی ندارید، لنز تماسی را از چشم ها خارج کنید (اگر از آنها استفاده می کنید) به جای آن از عینک طبی استفاده کنید و لنز تماسی خود را در جلسه ای که با چشم پزشک خود دارید همراه داشته باشید تا پزشک متوجه شود دلیل قرمزی چشم شما از لنز تماسی بوده است یا خیر.

همچنین شما می توانید از اشک مصنوعی برای مرطوب نگه داشتن چشم هایتان استفاده کنید تا زمانی که به چشم پزشک مراجعه می کنید.

ارسال شده در 1399-11-28 همه مقالات, چشم ها و زندگی روزمره 0 1131

مقالات مرتبط:

راهنمایی برای دلایل و نشانه های مشکلات رایج چشمی

هفته جهانی گلوکوما فرصت مناسبی است تا به شما یادآوری کند تا وقت بعدی چشم پزشک خود را معین کنید، یا حتی برای معاینه...

مشکلات چشمی و بینایی در شصت سالگی

همین طور که سال به سال پیرتر می شویم، چشمان و دید ما نیز مسن تر می شود. با دانستن نشانه ها و علائم مشکلات چشمی شما می...

چرا دیابت خطر ابتلا به بیماری های چشمی را افزایش می دهد؟

مبتلا شدن به دیابت می تواند اتفاقی باشد که به صورت کلی زندگی شما را تغییر می دهد، و می تواند تا عادت کردن به وضعیت...

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0