لنز تماسی طولانی مدت

لنز تماسی طولانی مدت

لنز تماسی طولانی مدت : آیا این نوع از لنز تماسی بی خطر است؟

آیا دوست دارید زمانی که از خواب بیدار می شوید دیدی واضح داشته باشید و پس از بیدار شدن به دنبال عینک طبی خود نگردید؟ اگر اینطور است لنز تماسی طولانی مدت می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

در واقع، لنز تماسی را می توانیم در دو گروه جای دهیم، با توجه به مدت زمان استفاده ی استانداری که برای آنها در نظر گرفته شده است:

  • لنز تماسی روزانه (لنزی که باید قبل از خواب از چشم خارج شود)
  • لنز تماسی طولانی مدت (لنزی که می توانید در طول شب نیز از آن استفاده کنید)

حالا به تفاوت میان لنز تماسی روزانه و لنز تماسی طولانی مدت می پردازیم :

اکثر لنزهای تماسی طولانی مدت نازک تر از لنزهای تماسی روزانه نرم هستند و یا از مواد سیلیکون هیدروژل ساخته شده اند. این ماده ی پیشرفته ی جدید به لنزهای تماسی طولانی مدت توانایی تنفس بهتری را نسبت به لنزهای تماسی نرم معمولی میدهد. این مسئله زمانی بسیار مهم می شود که قصد داشته باشید از لنزهای تماسی برای مدت طولانی به صورت مکرر استفاده کنید.

اکثر لنزهای تماسی نرم طولانی مدت برای هفت روز استفاده ی مکرر تایید شده اند. برخی از لنزهای تماسی طولانی مدت برای بیش از 30 روز مداوم طراحی شده اند.

بسیاری از افراد نمی توانند این مدت طولانی استفاده از لنز تماسی را تحمل کنند، و برخی افراد به هیچ عنوان نمی توانند لنز تماسی را در طول شب در چشمان خود تحمل کنند.

در طی معاینه، چشم پزشک شما توصیه های لازم در مورد اینکه می توانید در طی شب از لنز استفاده کنید یا خیر را به شما خواهد گفت همین طور تعداد روزهای پشت سرهم که چشمان شما می توانند لنز تماسی را تحمل کنند به شما گفته خواهد شد.

خطرات استفاده از لنز تماسی طولانی مدت

تحقیقات نشان داده اند که خطر عفونت های چشمی در افرادی که در زمان خواب از لنز تماسی استفاده می کنند بیشتر است. استفاده از لنز تماسی به صورت مکرر (روز و شب) خطر عفونت را بالا می برد به این دلیل که باکتری ها و دیگر میکرواورگانیزم های خطرناک بالقوه می توانند به لنز تماسی بچسبند و در میان لنز و چشمان شما جا خوش کنند.

این میکروب ها در فضای گرم و مرطوب رشد می کنند، مخصوصا زمانی که پلک های شما در طی شب بسته باشد. و یکی از دلایل دیگر رشد این میکروب ها کاهش میزان اکسیژن در قسمت جلوی چشم ها (قرنیه) است، چشمان شما توانایی کمی برای مقابله با عفونت های ناحیه ی قرنیه دارند.

عفونت های وابسته به لنز تماسی می توانند از موردهای آزاردهنده مثل چشم صورتی تا موارد جدی مثل کراتیت آکانتامبا، و عفونت قارچی چشم که می تواند منجر به از دست رفتن همیشگی بینایی شود، باشند.

اگر شما از لنز تماسی برای چند روز متوالی استفاده کنید، خطر ابتلا به این مشکلات به طرز قابل توجهی بالا خواهد رفت.

اما جنبه های مثبت لنز تماسی طولانی مدت، پیشرفت هایی است که در مواد تشکیل دهنده ی آنها اتفاق افتاده است، این مواد خطر عفونت ها را به طور چشم گیری در طی سالهای اخیر کاهش داده اند. به عنوان مثال:

  • اکثر لنزهای تماسی طولانی مدت جدید از مواد سیلیکون هیدروژل ساخته شده اند که به طور فوق العاده ای میزان اکسیژن عبوری از لنز تماسی به سمت قرنیه را افزایش می دهد. این عملکرد باعث کاهش خطر هایپوکسی می شود که موجب می شود قرنیه متورم شود و پذیرای عفونت ها.
  • امروزه، تقریبا تمام لنزهای تماسی نرم بعد از اتمام مدت استفاده باید بازیافت شوند. مدت استفاده معمولا یک تا چهار هفته است. تعویض زود به زود لنز تماسی طولانی مدت خطر ایجاد پروتئین ها، لیپیدها و دیگر مواردی که باعث تورم و ناراحتی در چشم می شوند کاهش می دهد.
  • لنزهای تماسی طولانی مدت همچنین با مواد نفوذپذیر به گاز نیز تولید شده اند. برخی از متخصصین ترجیح می دهند که از لنز تماسی نفوذپذیر به گاز استفاده شود به این دلیل که پوشش سخت لنز سطح کمتری از چشم را می پوشاند. همچنین، لنزتماسی GP یا نفوذپذیر به گاز بسیار راحت تر با هر پلک زدن در چشم حرکت می کند، بنابراین خطر گیر افتادن میکروب ها در زیر لنز تماسی را کاهش می دهند.

یکی از توصیه های دیگر متخصصین برای کاهش میزان خطرات ناشی از استفاده از لنز تماسی طولانی مدت، استفاده انعطاف پذیر است تا اینکه از لنز تماسی طولانی مدت به صورت مکرر در چند روز متوالی استفاده شود.

در استفاده انعطاف پذیر لنز تماسی، لنز تماسی طولانی مدت در طی شب قبل از خواب از چشم خارج می شود، البته می توانند در طول شب استفاده شوند یا حتی در طی سفر کمپی آخر هفته یا برای چرت های روزانه.

اما در پی گرفتن این روش (استفاده انعطاف پذیر) به اندازه استفاده از لنز تماسی طولانی مدت رضایت بخش نیست ( مراقبت و نگهداری مناسب نیاز به مایع لنز مناسب دارد هر بار که لنز تماسی را خارج می کنید)، اما می تواند خطر کمتری را نسبت به لنز تماسی طولانی مدت به همراه داشته باشد.

لنز تماسی روزانه و دیگر جایگزین ها

با وجود تمام پیشرفت هایی که برای بی خطر شدن لنز تماسی طولانی مدت صورت گرفته است، استفاده از لنز تماسی در طی شب هنوز هم با ریسک همراه است در مقایسه با اینکه شما به صورت روزانه لنزهای خود را از چشم خارج کنید.

به همین خاطر، بسیاری از متخصصین چشم در حال حاضر لنز تماسی روزانه را به عنوان یک جایگزین برای لنز تماسی طولانی مدت توصیه می کنند.

با وجود اینکه استفاده از لنز تماسی روزانه به اندازه لنز تماسی طولانی مدت رضایت بخش و راحت نیست، خارج کردن لنز تماسی پس از پایان روز و استفاده نکردن از آن در طی شب همچنان خطرات مرتبط با بیماری های چشمی را کاهش می دهد.

یکی دیگر از جایگزین های همیشگی برای لنز تماسی طولانی مدت، انجام عمل لیزیک یا دیگر عمل های جراحی انکساری چشم است که نیاز به عینک طبی و لنز تماسی را از بین می برد.

به صورت کلی، برای اینکه گزینه مناسبی برای جراحی اصلاح دید باشید، باید حداقل 18 سال داشته باشید و شماره چشم شما باید به مدت حداقل 12 ماه ثابت باشد.

اگر دچار مشکل شدید، به متخصص مراجعه کنید

اگر تصمیم گرفتید که در طی شب از لنز تماسی طولانی مدت استفاده کنید، هر روز صبح دید، راحتی و ظاهر چشم خود را چک کنید. اگر دچار تاری دید یا قرمزی چشم، و یا خارش چشم شدید به سرعت لنز تماسی را از چشم خارج کنید و به نزدیک ترین چشم پزشک مراجعه کنید.

 

ارسال شده در 1399-11-20 همه مقالات, چشم ها و زندگی روزمره 0 903

مقالات مرتبط:

عینک طبی یا لنز تماسی برای نوجوانان

تصمیم برای اینکه لنز تماسی برای نوجوان شما مناسب تر است یا عینک طبی بستگی به عملکرد آنها دارد که چقدربه عینک طبی خود...

انتخاب لنز رنگی مناسب

آیا می خواهید چشمان درخشان تری داشته باشید؟ استفاده از لنز چشم رنگی درست مثل انتخاب مدل موی جدید است، این تصمیم می...

برای ورزش کردن لنز تماسی یا عینک طبی

برای ورزشکاران و افرادی که فعالیت زیادی را در زندگی روزمره خود تجربه می کنند، بحث همیشگی میان استفاده از لنزهای تماسی...

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0