شناسایی چشم غالب

شناسایی چشم غالب

چگونه چشم غالب خود را شناسایی کنیم

آیا تابحال در مورد چشم غالب یا چشم برتر شنیده اید؟ ولی نمی دانید دقیقا این عبارات چه معنایی دارند. یا نمی دانید چگونه چشم غالب خود را شناسایی کنید. در این مقاله به اصول شناسایی آن خواهیم پرداخت...

چشم غالب چیست؟

چشم غالب شما، چشمی است که در اکثر مواقع حجم بیشتری از اطلاعات دیداری را به مغز می رساند و به صورت دقیقی اطلاعات مربوط به مکان اجسام را تایید می کند.

در اکثر مواقع، عبارت چشم غالب زمانی استفاده می شود که دو چشم به صورت تیم در حال کار کردن با هم هستند به کار می رود، دو چشم معمولا قدرت بینایی یکسانی دارند و به سادگی یکی از چشم ها رهبر یا چشم برتر است.

اما گاهی اوقات ، از "چشم غالب" برای توصیف چشم با بینایی و عملکرد طبیعی در موارد ناکارآمدی مثل آمبلیوپی و استرابیسم استفاده می شود.

آزمون شناسایی چشم غالب

در اینجا آزمون ساده ای برای شناسایی چشم غالب توضیح می دهیم که چشم برتر خود را پیدا کنید:

  1. دست های خود را در جلوی بدن به جلو بکشید و با انگشتان خود مثلثی درست کنید که در وسط انگشت های اشاره و شست های شما قرار دارد. زاویه دست های خود را در 45 درجه قرار دهید.
  2. با هر دو چشم باز، یک جسم را در دور دست در مرکز مثلث قرار دهید.
  3. چشم چپ خود را ببندید
  4. اگر جسم همچنان در مرکز مثلث شما قرار داشت، چشم راست شما یعنی همان چشمی که باز بود چشم غالب شماست. اگر با بستن یک چشم جسم مورد نظر از مثلث شما خارج شد چشم بسته چشم غالب شماست.

در اینجا به یک آزمون ساده دیگر برای شناسایی چشم غالب توجه کنید:

  1. یک دست خود را در جلوی صورت به صورت کشیده نگه دارید، شست یا انگشت اشاره را به سمت بالا در جلوی چشم نگه دارید.
  2. هر دو چشم را باز نگه دارید و بر روی جسمی در فاصله دور تمرکز کنید، انگشت خود و جسم دوردست را سعی کنید بر هم منطبق کنید (یعنی انگشت خود را روی جسم قرار دهید با این کار به نظرتان خواهد رسید که انگشتتان تا حدودی محو می شود، این مسئله کاملا طبیعی است)
  3. به صورت متناوب هر بار یک چشم را ببندید
  4. چشمی که انگشت شما را دقیقا در جلوی جسم نگه می دارد زمانی که چشم دیگر بسته است چشم غالب شماست.

برخی تحقیقات نشان داده اند که با وجود اینکه شناسایی چشم غالب آزمایش بسیار ساده و دقیقی است، می تواند تحت تاثیر دست غالب قرار بگیرد و یا تحت تاثیر عوامل غیر دیداری قرار بگیرد.

برای جلوگیری از خطا، برخی از محققان بر این باورند که آزمایش های چشم غالب غیر بینایی ممکن است روش دقیق تری برای تعیین چشم غالب باشد.

در این آزمون ها، هر دو چشم باز هستند و محرک های بینایی به صورت جداگانه بر هر چشم اعمال می شود این کار با استفاده از دستگاه های ویژه بینایی انجام می شود. دستگاه های ویژه بینایی یکی از محدودیت های انجام این آزمایش است به این دلیل که این تجهیزات تنها در کلینیک های ویژه چشم یا در مراکز تحقیقاتی یافت می شود.

در اکثر موارد، همین آزمایش های ساده مثل آنهایی که در بالا توصیف شد به صورت دقیقی چشم غالب را شناسایی می کند.

چشم غالب و دست غالب

با وجود اینکه چشم غالب و دست غالب (چپ دست یا راست دست بودن) به صورت مستقیم بهم مربوط نیستند، این صفات به صورت قابل توجهی بهم مرتبط هستند.

تحقیقات نشان داده اند که در حدود نود درصد افراد راست و شصت و هفت درصد چشم غالب راست دارند.

همچنین تحقیقات ثابت کرده اند احتمال اینکه کسی که راست دست هست، چشم غالب راست نیز داشته باشند زیاد است. این احتمال تقریبا 2.5 برابر شانس چشم غالب چپ داشتن است. و پیش بینی چشم غالب از روی دست غالب غیرممکن است.

آیا ممکن است چشم غالب نداشته باشیم؟

آیا ممکن است چشم غالب نداشته باشیم؟ شاید این امکان وجود داشته باشد اما غیرمعمول است.

اگر ویژگی های چشم غالب چنان مشهود نباشد، احتمال آن زیاد است که فرد ترکیبی از غالبیت را در چشم های خود داشته باشد که به نام چشم غالب تغییرکننده نیز شناخته می شود. زمانی که یکی از چشم ها برای کارها و مهارت های خاصی غالب می شود و چشم دیگر در زمان های دیگر غالب باشد این اتفاق می افتد.

برخی افراد که آزمایش مثلث را امتحان می کنند ممکن است متوجه شوند که نمی توانند جسم مورد نظر را درست در وسط نگه دارند. منشوری از درجات غالبیت در بین افراد وجود دارد. همین مسئله در مورد دست راست یا دست چپ بودن نیز وجود دارد. به بیان دیگر، برخی افراد ممکن است یک چشم شان به شدت غالب باشد در حالی که بقیه افراد ممکن است تفاوت میان چشم غالب و غیرغالب شان زیا د مشهود نباشد.

با این وجود تثبیت چشم غالب در مغز غیرقابل تغییر است.

چشم غالب در تیراندازی، عکاسی و ورزش

دانستن اینکه کدام چشم، چشم غالب ماست چه اهمیتی دارد؟

اگر بدانید چشم غالبتان کدام است در داشتن عملکرد بهتر در فعالیت های متنوعی به شما کمک خواهد کرد. در اینجا چند مثال از این نوع فعالیت ها را ذکر می کنیم:

چشم غالب در تیراندازی: اگر برای نشانه گرفتن اجسام در حال حرکت مشکل دارید. این مشکل می تواند به این دلیل باشد که دست غالب و چشم غالب شما در یک سمت بدنتان قرار ندارند.

به عنوان مثال، اگر شما یک تیرانداز راست دست باشید اما چشم غالب شما چشم چپ تان باشد. برای هدف هایی که از چپ به راست حرکت می کنند در پشت آنها قرار بگیرید و روبروی اهدافی که از راست به چپ حرکت می کنند قرار بگیرید تا دقت هدف گیری تان بیشتر شود.

یک راه حل دیگر برای افرادی که چشم غالب و دست غالب شان دریک سمت بدن قرار ندارد این است که تا هنگامی که قصد شلیک ندارند دو چشم خود را باز نگه دارند و تنها زمان شلیک کردن یکی از چشم ها را ببندند. باز نگه داشتن دو چشم این امکان را فراهم می کند تا شما از صد در صد توانایی دید پیرامونی و عمقی خود استفاده کنید تا برای شلیک آماده شوید. بستن چشم غیر غالب چند لحظه قبل از شلیک به شما اجازه می دهد که تنظیم دقیق تری برای هدف گیری لوله تفنگ داشته باشید.

چشم غالب در عکاسی. دانستن چشم غالب زمانی اهمیت پیدا می کند که شما بخواهید از داخل ویزور یک دوربین تک لنز انعکاسی دیجیتال یا آنالوگ نگاه کنید. استفاده از چشم غالب به شما پیش فرض خوبی از عکسی که خواهید گرفت را ارائه می دهد. استفاده از چشم غیرغالب باعث می شود برخی اجسام در کادر قرار نگیرند یا به درستی تراز نشوند.

چشم غالب در ورزش. اگر مثل اکثر افراد دست راست هستید و چشم راست غالب دارید، در ورزش ها به خصوصی شما مجبور خواهید شد وضعیت سر خود را به درستی جا به جا کنید تا بیشترین استفاده را از چشم غالب خود داشته باشید.

به عنوان مثال، در بازی بیسبال یا فوتبال، شما نیاز دارید که به اندازه کافی سر خود را بچرخانید تا چشم راست غالب شما بتواند به وضوح چرخش، سرعت و موقعیت زدن ضربه را بدانید. در مورد بازی کریکت هم همین قانون برقرار است.

یک وسیله الزامی برای فعالیت های فضای باز استفاده از عینک آفتابی ورزشی است. عینک ورزشی مناسب فعالیت خود را در عینک نور پیدا کنید.

 

ارسال شده در 1399-10-24 همه مقالات, چشم ها و زندگی روزمره 0 5566

مقالات مرتبط:

انتخاب بهترین عینک طبی و عدسی برای ورزش

یکی از مهم ترین فاکتورها زمانی که در فعالیت ورزشی مورد علاقه خود شرکت می کنید، به وضوح دیدن است. دید شفاف و با وضوح...

تکنولوژی عدسی های عینک ورزشی: کدام عینک مناسب شماست

عموما اکثر افرادی که به دنبال خرید عینک افتابی هستند، فاکتوری که در ابتدا آنها را نسبت به عینکی علاقه مند می کند فریم...

برای ورزش کردن لنز تماسی یا عینک طبی

برای ورزشکاران و افرادی که فعالیت زیادی را در زندگی روزمره خود تجربه می کنند، بحث همیشگی میان استفاده از لنزهای تماسی...

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0