تنبلی چشم و بازی های ویدئویی

تنبلی چشم و بازی های ویدئویی

بازی های ویدئویی می توانند به تنبلی چشم کودکان کمک کنند

آیا کودک شما می تواند از بازی ویدئویی برای کمک به تنبلی چشم استفاده کند؟ تحقیقات نشان داده است که این فعالیت می تواند به تنبلی چشم کمک کند.

آمبلیوپیا یا تنبلی چشم معمولا با عدسی های اصلاحی برطرف می شود، یا با چشم بند و تمرین های چشمی، پزشکان به این نتیجه رسیده اند که یکی از راه های لذت بخش درمان این نارسایی بازهای ویدئویی است.

تنبلی چشم چیست؟

آمبلیوپیا، یا تنبلی چشم یک نارسایی چشمی است که بر دقت بینایی یک چشم تاثیر می گذارد. این نارسایی معمولا از دوران نوزادی شروع می شود . 3 تا 5 درصد کودکان در آمریکا به تنبلی چشم مبتلا هستند.

دلایل دچار شدن به تنبلی چشم

مهم ترین قسمت درمان تنبلی چشم کودک دانستن نوع تنبلی چشمی است که کودک تان به آن دچار شده است، سه نوع تنبلی چشم وجود دارد که دلایل مختلفی دارند:

تنبلی چشم محرومیتی: دلیل این نوع از تنبلی چشم وجود مانعی در ورود و فوکوس کردن نور به چشم است و می تواند منجر به آب مروارید شود که این نوع آب مروارید باید به سرعت درمان شود تا به سیستم بینایی اجازه رشد و گسترش بدهد.

تنبلی چشم انکساری: زمانی اتفاق می افتد که کودک با خطای انکساری شدید در یک چشم به دنیا می آید، حتی اگر چشم ها کاملا همسطح باشند.

تنبلی چشم استرابیسمیک: زمانی شروع به پیشرفت می کند که چشم ها به درستی تراز نباشند. مغز چشمی که به درستی تراز است را انتخاب می کند و چشمی که تراز نیست را به حال خود رها می کند تا به چشم تنبل تبدیل شود.

تنبلی چشم هر چه زودتر تشخیص داده شود زودتر می تواند درمان شود.

درمان مرسوم تنبلی چشم

اگر آمبلیوپیا تشخیص داده شود، بسیار مهم است که به درستی درمان شود. پزشکان معمولا از یک چشم بند برای چشم غالب استفاده می کنند، که باعث قوی شدن چشم ضعیف می شود. بینایی تراپی یا تمرینات چشمی نقش مهمی را در درمان تنبلی چشم ایفا می کند.

عدسی های اصلاحی گاهی اوقات تنها چیزی هستند که برای درمان تنبلی چشم انکساری نیاز است، در حالی که تنبلی چشم استرابیسمیک معمولا با جراحی استرابیسموس همراه با چشم بند و بینایی تراپی درمان می شود. قطره های چشمی آتروپین به برخی از کودکان کمک می کند تا بهتر نارسایی خود را مدیریت کنند.

تنبلی چشم درمان نشده می تواند منجر به مشکلات بینایی دائمی شود، که شامل از دست دادن بینایی در چشم دارای مشکل است.

چگونه تنبلی چشم را در کودکان با بازی ویدئویی درمان کنیم

در حالی که این درمان های رایج تنبلی چشم هنوز هم قابل اعتماد هستند، بازی های کامپیوتری خاصی طراحی شده اند که بسیار موثر هستند.

در یک تحقیق دو هفته ای، 28 کودک با تنبلی چشم به دو گروه تقسیم شدند و دو روش مختلف را برای درمان دنبال کردند.

کودکان در گروه اول برای دو ساعت در روز به مدت 14 روز از چشم بند استفاده کردند ( به طور کلی 28 ساعت) در حالی که گروه دوم بازی های دو چشمی آی پد را تمرین کردند برای یک ساعت در روز برای ده روز از چهارده روز (به طور کلی ده ساعت). کودکان گروه دوم از عینک آناگلیف استفاده کردند که مثل چشم بند، چشم ضعیف را مجبور به فعالیت بیشتری می کند.

تحقیق نشان داد که کودکانی که با آی پد بازی کرده بودند دقت بینایی آنها تا 1.5 افزایش پیدا کرد و کودکانی که از چشم بند استفاده کرده بودند دقت بینایی آنها 0.7 پیشرفت داشت. نه تنها بازی آی پد تاثیرگذارتر بود بلکه در زمان کمتری تاثیر بزرگتری را ایجاد کرد.

بازی های ویدئویی مشخصی می تواند برای درمان کودکان در خانه استفاده شود، که از تکنولوژی سه بعدی استفاده می کنند و مخصوصا به صورت اپلیکیشن برای تنبلی چشم طراحی شده اند و در اپ استور ها در دسترس هستند.

بازی های ویدئویی ای که برای بهبود تنبلی چشم طراحی شده اند از رنگ های خاصی استفاده می کنند، پس برای اینکه کودک شما بتواند از این بازی ها استفاده کند و از فواید آن بهره مند شود نیاز به یک عینک سه بعدی آناگلیف دارد. این عینک ها در رنگ های آبی و قرمز و همین طور قرمز و سبز موجود هستند. از آنجایی که برخی از بازی ها اجازه ی تغییر رنگ را نمی دهند بهتر است که هر دو گروه رنگی را برای عینک داشته باشید.

شما می توانید بازی های مربوط به تنبلی چشم را برای سنین مختلف پیدا کنید. برای دریافت بهترین بهره از این بازی ها کودک شما باید برای چهل تا شصت دقیقه این بازی ها را انجام دهد.

بسیاری از بازی های مخصوص تنبلی چشم بازهایی نظیر پازل، بازهای تطابقی و نظیر اینها هستند. بهترین بازی های تنبلی چشم برای اندروید و آی او اس، Gameblyopia، Amblyopia Lazy eye، Lazy eye blocks

تصحیح اختلال تنبلی چشم در کودکان می تواند لذت بخش باشد

درمان تنبلی چشم در دوران کودکی بسیار حیاتی است و برای آینده، سلامت چشم را تضمین می کند. بازی های ویدئویی که برای اصلاح تنبلی چشم طراحی شده اند بسیار مفید هستند به این دلیل که تاثیر طولانی مدتی را برجای می گذارند، و همین طور کودک شما را سرگرم می کنند در حالی که تمرین چشمی انجام میدهد.

ارسال شده در 1399-09-11 همه مقالات, چشم ها و زندگی روزمره 0 3570

مقالات مرتبط:

نور آبی و کودکان

نور آبی تمام اطراف ما را در بر گرفته است. این نور عاملی است که آسمان را آبی نشان می دهد و همان نوری است که به هنگام...

سندروم بینایی کامپیوتر یا سندروم دیجیتالی چشم

نگاه کردن طولانی مدت به صفحه های نمایشگر می تواند منجر به دامنه ی وسیعی از مشکلات بینایی و چشمی شود. سندروم بینایی...

آیا انجام دادن بازی های ویدئویی بر بینایی شما تاثیر می گذارد؟

بازی های کامپیوتری در حال حاضر دیگر یکی از سرگرمی ها به حساب نمی آیند، بلکه به عنوان یک شغل می توانند در نظر گرفته...

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0