کدام مناسب تر است عدسی آفتابی کریستالی یا نایلونی

کدام مناسب تر است عدسی آفتابی کریستالی یا نایلونی

کدام بهتر است عدسی آفتابی شیشه ای یا نایلونی؟

زمانی که تصمیم به خرید عینک آفتابی می گیرید، با گزینه های متعددی از عدسی آفتابی مواجه می شوید، که به نام پلاستیکی و شیشه ای خوانده می شوند. اما واقعا کدام عدسی برای عینک آفتابی مناسب تر است؟ عدسی شیشه ای یا نایلونی؟

عدسی شیشه ای یا کریستالی یک انتخاب کلاسیک به حساب می آید و شفافیت بسیار مناسبی را برای دید فراهم می کند. اما این نوع عدسی بسیار سنگین است، و اگر از عینک طبی هم استفاده کنید و راغب باشید که عدسی عینک آفتابی خود را طبی آفتابی کنید این سنگینی با عدسی شیشه ای بیشتر هم می شود. و همه می دانیم و لازم به توضیح نیست که عدسی شیشه ای انتخاب ایمنی نیست مخصوصا برای عینک کودکان.

عدسی های نایلونی گزینه ی انتخابی عام تری هستند، مخصوصا برای عدسی های تخت عینک آفتابی، اما این نوع از عدسی ها کیفیت های مختلفی دارند که حتما در زمان انتخاب باید مدنظر قرار دهید.

قبل از انتخاب عینک آفتابی خود، به مزایا و محدودیت های هر دو نوع عدسی شیشه ای یا کریستالی و نایلونی یا پلاستیکی دقت کنید. پس از آن می توانید عینک آفتابی مناسب خود را به راحتی انتخاب کنید.

عدسی کریستالی عینک آفتابی

در دوره ای از زمان، عدسی شیشه ای تنها گزینه برای عینک به حساب می آمد که عینک آفتابی نیز جزو آن به حساب می آمد. اما خیلی چیزها تغییر کرده است و در حال حاضر کمتر از 6 درصد عینک های فروخته شده عدسی شیشه ای دارند.

عدسی کریستالی دیگر مثل گذشته در عینک ها استفاده نمی شود، اما همچنان کیفیت بی نظیر دید را فراهم می کند، به اضافه ی اینکه بسیار بادوام و دارای اعوجاج کمتری است. این نوع عدسی شفافیت ماندگارتری نسبت به سایر عدسی ها با جنس های مختلف دارد. عدسی کریستالی بهترین انتخاب برای افرادی به حساب می آید که تمام طول روز وابسته به عینک آفتابی خود هستند یا باید کارهایی با جزئیات ظریف را در فضای باز انجام دهند.

به این دلیل که عدسی های شیشه ای به ترک برداشتن و شکستن حساس هستند، گزینه ی مناسبی برای کودکان، نوجوانان و یا فعالیت های ورزشی نیستند. از طرف دیگر، عدسی کریستالی یا شیشه ای برای افراد بالغ با شماره چشم قوی بسیار مناسب هستند، از آنجایی که عدسی های کریستالی بسیار باریک تر شده اند و به همین دلیل به گزینه ی مناسبی برای افراد خاص تبدیل شده اند.

با وجود اینکه عدسی شیشه ای عینک آفتابی یکی از با کیفیت ترین گزینه های عدسی باقی مانده اند، اما بسیار سنگین تر از عدسی پلاستیکی هستند و انتخاب فریم مناسب با این عدسی را نیز محدود می کند. به عنوان مثال، عدسی شیشه ای مناسب فریم عینک هایی نظیر نیم فریم و یا عینک آفتابی بدون فریم نیستند.

عدسی نایلونی عینک آفتابی

اولین عینک با عدسی نایلونی یا پلاستیکی اولین بار توسط شرکت آرمورلیت لنز کالیفورنیا در سال 1947 معرفی شد. با وجود اینکه پیشرفت های شگرفی در عینک طبی از آن زمان تا به حال اتفاق افتاده است، عدسی نایلونی CR-39 همچنان برای کیفیت بی نظیر دید، دوام و قیمت مناسب شناخته می شود.

مزیت اصلی عدسی پلاستیکی یا نایلونی، مناسب بودنش برای انجام تغییرات مختلف مثل لایه محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش و رنگ های مختلف است. همچنین پوشش های مختلف مثل مقاوم در برابر خش به راحتی بر روی این نوع عدسی قرار می گیرد، اما این نکته را در ذهن داشته باشید، نه عدسی شیشه ای و نه عدسی پلاستیکی هیچ کدام به صورت صد در صدی در برابر خش مقاوم نیستند.

عدسی نایلونی به خاطر دوام و ایمن بودن بسیار مورد توجه است. این نوع عدسی خطر کمتری برای ایجاد آسیب را دارد و همین ویژگی آن را مناسب کودکان، نوجوانان و فعالیت های ورزشی می کند.

پلاستیک از شیشه ارزان تر و سبک وزن تر است، و به همین دلیل اکثریت عینک آفتابی های غیرطبی و عینک آفتابی روی عینک طبی از این مواد با قیمت مناسب و بادوام ساخته می شوند.

بهترین عدسی عینک آفتابی

هم عدسی پلاستیکی و هم عدسی شیشه ای مزایای خود را دارند، اما کدام یک مناسب عینک آفتابی انتخابی شما خواهد بود؟ عینک آفتابی های بسیاری با هر دو مدل عدسی می توانند جزو گزینه های انتخابی شما باشند، اما مهم ترین نکته این است که مطمئن باشید عدسی عینک آفتابی شما اشعه ماوراء بنفش را به صورت موثری مسدود می کند.

بر طبق گفته ی انجمن چشم پزشکان آمریکا، عینک آفتابی باید دارای خصوصیات زیر باشد تا بتواند از چشمان شما محافظت کند:

  • عدسی عینک آفتابی باید بتواند 99 تا 100 درصد هر دو اشعه ی UVA و UVB را مسدود کند.
  • عدسی عینک آفتابی باید 75 تا 90 درصد نور مرئی را به دید شما آورد.
  • رنگ عدسی عینک آفتابی باید مناسب باشد و هر گونه ناخالصی و اعوجاج در آن وجود نداشته باشد.

یک مقایسه سریع بین عدسی پلاستیکی و عدسی شیشه ای

در اینجا مقایسه کوتاهی خواهیم داشت بین دو عدسی کریستالی و نایلونی که به شما کمک خواهد کرد که تصمیم بهتری در مورد عینک آفتابی خود بگیرید:

o     وزن: عدسی نایلونی تقریبا نصف وزن عدسی کریستالی را دارد، بنابراین عدسی پلاستیکی انتخاب مناسب تری برای راحتی بیشتر برای استفاده طولانی مدت است.

o     قیمت: عدسی های شیشه ای معمولا کمی گرانتر از عدسی های نایلونی مشابه خود هستند.

o     شفافیت دید: عدسی کریستالی شفافیت دید بیشتری نسبت به عدسی نایلونی دارد و معمولا بدون اعوجاج یا اعوجاج خیلی کمی است.

o     محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش: معمولا عدسی های پلاستیکی نرمال اکثر نور ماوراء بنفش را مسدود می کنند، اما اضافه کردن لایه ی محافظ ماوراء بنفش محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را به صد در صد می رساند.

o     دوام: به دلیل نحوه ساخت، عدسی شیشه ای دوام بیشتری نسبت به عدسی طبی نایلونی دارد.

o     مقاوم در برابر ضربه: عدسی کریستالی در مقابل ضربه حساس است و همین نکته عدسی پلاستیکی را گزینه ی بسیار مناسب تر و ایمن تری می کند، مخصوصا برای کودکان.

o     در دسترس بودن: هم عدسی شیشه ای و هم عدسی نایلونی کاملا در دسترس هستند، اما عدسی نایلونی با فریم عینک های بیشتری تطابق پیدا می کند.

o     تطبیق پذیری: عدسی های نایلونی تنوع بیشتری از رنگ ها و طراحی ها را نسبت به عدسی کریستالی دارند. عدسی نایلونی گزینه ی مناسب تری برای عینک آفتابی می تواند باشد به دلیل داشتن رنگ ها و پوشش های مختلف.

بهترین عدسی عینک آفتابی برای شما

عدسی های شیشه ای محدودیت بیشتری برای انتخاب فریم عینک و رنگ عدسی دارند. انتخاب شما برای داشتن عینک آفتابی طبی یا عینک آفتابی غیر طبی بر تصمیم شما تاثیر خواهد گذاشت.

اگر شما برای داشتن عینک دودی طبی، یا تعویض عدسی آفتابی به فروشگاه عینک مراجعه کرده اید، می توانید از کارشناسان یا چشم پزشک خود در این مورد کمک بگیرید.

 

ارسال شده در 1399-09-04 همه مقالات, چشم ها و زندگی روزمره 0 2972

مقالات مرتبط:

عینک طبی گربه ای

آدوری هپبورن، قلب همه را با عینک سایز بزرگ مدل گربه ای خود تسخیر کرد و جکی کندی درس هایی از مد را با عینک تک رنگ بزرگ...

نقش عینک آفتابی در مراقبت از چشم ها

بدون شک شما در چند هفته اخیر در تمام طول روز مدام از عینک آفتابی خود استفاده کرده اید اما آیا می دانستید چرا به چشم...

چرا از عینک آفتابی پلاریزه استفاده کنیم؟

با تمام شدن تابستان اکثر ما کم کم عینک های آفتابی مان را کنار می گذاریم و جایی دور از دسترس نگه شان می داریم تا...

لطفا عینک خود را با این توصیه ها انتخاب نکنید!

وقتی که آفتاب شدیدتر از گذشته در آسمان می تابد تازه یادمان می آید که چیزی را فراموش کرده ایم! مثلا چیزی مثل یک پوست...

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0