عدسی پلاریزه یا عدسی آفتابی تدریجی

عدسی پلاریزه یا عدسی آفتابی تدریجی

کدام بهتر است عینک آفتابی پلاریزه یا عینک آفتابی با عدسی تدریجی؟

زمانی که تصمیم به حفاظت از چشمان خود در برابر اشعه مضر خورشید می گیرید گزینه های مختلفی در پیش روی شما قرار می گیرند تا از بین آنها بهترین انتخاب خود را انجام دهید مثلا، عدسی های پلاریزه و تدریجی. در این مقاله به تفاوت میان عدسی تدریجی و پلاریزه می پردازیم.

در عدسی عینک آفتابی پلاریزه فیلتری قرار دارد که باعث کم کردن درخشش ها می شود و خستگی چشم را کاهش می دهد، در حالی که عدسی تدریجی عینک آفتابی تغییر رنگ از تیره به روشن را به صورت تدریجی دارد که این تغییر رنگ معمولا از تیره (بالا) به سمت روشن (پایین) است.

قبل از اینکه عینک آفتابی مورد نظر خود را انتخاب کنید، تفاوت های این دو عدسی را مطالعه کنید و پس از آن بهترین عدسی مناسب شرایط خود را انتخاب کنید.

عدسی پلاریزه در مقابل عدسی تدریجی

عدسی پلاریزه و عدسی تدریجی فواید بسیاری را به شما ارائه می دهند، اما برخی فواید ممکن است برای شما مفیدتر و مهم تر باشد.

در این جا به برخی ملاحظات اصلی توجه کنید:

  • محیطعینک آفتابی پلاریزه بهترین انتخاب برای محیط هایی است که پر از درخشش های انعکاسی است، مثل آب، برف، آسفالت خیابان. عینک آفتابی با عدسی تدریجی برای بعدازظهر ها و رانندگی در روز مناسب باشند به این دلیل که بیشتر نورهای که از بالای سر به شما می رسند را مسدود می کنند.
  • حفاظت در برابر اشعه ماوراء بنفش: در عدسی عینک آفتابی خود حتما به دنبال حفاظت در برابر اشعه ماوراء بنفش یا uv400 باشید به این دلیل که هیچ فاکتوری درعینک آفتابی مهم تر از حفاظت چشم ها در برابر اشعه ماوراء بنفش نیست.
  • قیمت: عدسی های پلاریزه با کیفیت بالا معمولا قیمت بالاتری نسبت به عدسی تدریجی دارند، اما قیمت به فاکتور دیگری هم مربوط می شود مثل استایل عینک و برند عینک.
  • در دسترس بودن: هم عدسی پلاریزه و هم عدسی تدریجی به صورت رایجی در تمام طراحی های عینک برندهای مختلف وجود دارند.
  • همه کاره بودن: عدسی های تدریجی معمولا تطبیق پذیرتر با هر شرایطی هستند در حالی که عدسی پلاریزه ممکن است در برخی شرایط بسیار تیره به نظر آید.

عدسی پلاریزه چگونه کار میکند؟

زمانی که عینک آفتابی پلاریزه ساخته می شود، یک لایه شیمیایی با طرح عمودی در داخل لنز قرار داده می شود. زمانی که نور خورشید به سطوح صاف برخورد می کند، اشعه های منعکس شده از سطوح صاف در جهتی افقی انعکاس پیدا می کنند، که درخشش را تشدید می کنند و توانایی خوب دیدن را کاهش می دهند.

عینک آفتابی پلاریزه این اشعه های افقی را مسدود می کند به این خاطر که از فیلتر عمودی عدسی نمی توانند عبور کنند.

به این خاطر که عدسی های پلاریزه حفاظت خیلی خوبی در مقابل درخشش ها ایجاد می کنند، برای افرادی که از فعالیت های در فضای باز لذت می برند مخصوصا کنار آب و دیگر سطوح مسطح بسیار مناسب است.

عدسی پلاریزه موجب می شود که درخشش ها کاهش پیدا کنند و شما قادر خواهید بود جزئیات بیشتری را آسان تر و واضح تر ببینید.

با تمام این اوصاف، شرایطی هستند که استفاده از عدسی پلاریزه برای آنها مناسب نیست. به عنوان مثال، عدسی پلاریزه می تواند خواندن از روی صفحه های نمایشگر ال سی دی را مشکل کند، مثل صفحه نمایشگرهای روی داشبورد اتومبیل.

عدسی های پلاریزه می توانند با رنگ های خاصی بر روی شیشه جلو اتومبیل عدم تناسب را داشته باشند، بنابراین همیشه عینک آفتابی پلاریزه گزینه مناسبی برای رانندگی در جاده نیست. عدسی های پلاریزه تیره می توانند موجب خستگی چشم و فشار چشم در شرایط نوری ضعیف شوند.

بهترین شرایط استفاده از عینک آفتابی پلاریزه برای فعالیت های فضای باز با نور زیاد است. اما حتی در این شرایط هم مثال هایی وجود دارد که برتری عدسی تدریجی را به پلاریزه ثابت می کند.

عدسی آفتابی تدریجی چگونه کار می کند؟

عدسی تدریجی معمولا از بالا به پایین دارای رنگ است، که تیره ترین بخش آن در بالای عدسی قرار دارد و به سمت پایین کم رنگ تر یا حتی بی رنگ می شود.

حتی مدلی از عدسی تدریجی وجود دارد که در قسمت بالا و پایین پر رنگ هستند و در قسمت میانی دارای رنگ متوسطی هستند. و نمونه های دیگری از گزینه های دوتایی و سه تایی عدسی تدریجی وجود دارد که این عدسی ها هم از تیره به سمت روشن تغییر تیرگی رنگ می دهند اما از رنگی به رنگ دیگر تغییر پیدا می کنند.

در حالی که عدسی پلاریزه بهترین برای فعالیت هایی در شرایط نوری بسیار روشن و با درخشش زیاد هستند، عدسی های تدریجی مناسب ترین انتخاب برای رانندگی و زمان هایی هستند که نور خورشید از بالای سر تابیده می شود به این دلیل که نور را که از بالا به چشم می رسد مسدود می کند و در عین حال به شما اجازه می دهد به راحتی از قسمت میانی عدسی ببینید.

اگر عدسی پلاریزه را برای شرایط خود بسیار تیره می بینید، عدسی های تدریجی از بالا و پایین می توانند نورهای درخشان و همین طور نورهای انعکاسی از سطوح را کاهش دهند و به شما اجازه دهند با خیال راحت از قسمت میانی عدسی ببینید.

آیا عدسی پلاریزه حفاظت بهتری در مقابل اشعه ماوراء بنفش ارائه می دهد؟

در حالی که عدسی پلاریزه می تواند بهترین گزینه برای کاهش درخشش و خستگی چشم باشد، به این معنی نیست که در مسدود کردن اشعه ماوراء بنفش هم قوی تر عمل می کنند. در واقع، پلاریزه بودن هیچ تاثیری در حفاظت در برابر اشعه ماوراء بنفش ندارد.

همچنین عدسی پلاریزه همیشه مترادف کیفیت بالای عینک آفتابی بوده است، اما بهتر است قبل از اینکه خرید خود را انجام دهید تحقیقات خود را تکمیل کنید به این دلیل که تمام عدسی های پلاریزه دارای کیفیت یکسانی نیستند.

بهترین عدسی های پلاریزه فیلتر لایه لایه ای در میان عدسی دارند، در حالی که نسخه های ارزان تر تنها لایه ای در پشت یا جلوی عدسی دارند، که در مقابل سایش آنها را حساس می کند.

آیا شما می توانید عینک آفتابی پلاریزه تدریجی داشته باشید؟

اگر شما بین انتخاب عینک آفتابی تدریجی و عینک آفتابی پلاریزه شک دارید، شاید بهترین گزینه برای شما عینک آفتابی پلاریزه تدریجی باشد.

رنگ تدریجی این عینک نورهای رسیده از بالای سر را مسدود می کند و پلاریزه بودن باعث کاهش درخشش های جاده ای می شود، و همین ویژگی های آنها را بهترین انتخاب برای رانندگی و دیگر فعالیت های فضای باز در نور درخشان خورشید میکند.

در حالی که عدسی های پلاریزه تدریجی بسیار در دسترس هستند اما مناسب تر آن است که قبل از انتخاب عینک آفتابی خود تحقیقات خود را تکمیل کنید.

ارسال شده در 1399-08-30 همه مقالات, چشم ها و زندگی روزمره 0 1001

مقالات مرتبط:

انتخاب عدسی مناسب برای رانندگی زمستانه

آب و هوای سرد و تاریک زمستان نزدیک است و این آب و هوا می تواند انجام برخی کارها را برای ما دشوار کند. در ماه های...

دقت بینایی و زمان عکس العمل در رانندگی

حتی برای راننده ای با دقت بینایی 20/20 یا 6/6، مسیریابی در جاده می تواند چالش برانگیز باشد. این چالش حتی می تواند...

آیا اشعه یو وی یا ماوراء بنفش برای چشم های ما مضر است؟

به احتمال زیاد تا بحال در مورد اشعه ماوراء بنفش و خطراتی که می تواند برای سلامتی شما داشته باشد زیاد شنیده اید، اما...

نظر خود را ثبت کنیدپاسخ بدهید

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ثبت کنید..
پاسخگوی شما در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم
مقایسه0